Pemimpin, Aktivis Bidas AS Kerana Menghantar Lebih Banyak Senjata Ke Israel


 Amerika Syarikat telah memberi lampu hijau untuk memindahkan pakej senjata baharu bernilai $2.5 bilion, yang terdiri daripada bom dan jet pejuang, kepada Israel, menurut laporan media AS.


Walaupun menyatakan kebimbangan mengenai korban awam di Gaza, pakej senjata Rumah Putih termasuk lebih daripada 1,800 bom MK84 2,000 paun (900kg) dan 500 bom MK82 500 paun (225kg), menurut Pentagon dan pegawai Jabatan Negara, lapor Washington Post .


Kementerian Luar Palestin dalam satu kenyataan mengecam tindakan Washington dan berkata bahawa "menuntut Netanyahu untuk berhenti membunuh orang awam dan membekalkannya dengan senjata adalah percanggahan prinsip dan moral yang tidak pernah berlaku sebelum ini".


Kementerian itu juga menyatakan kekesalan terhadap "kegagalan berterusan" di pihak Majlis Keselamatan PBB dan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) untuk memastikan Israel menghormati keputusan mereka.


Hanan Daoud Ashrawi, ahli politik Palestin yang turut berkhidmat sebagai jurucakap rasmi delegasi Palestin ke proses damai Timur Tengah, berkata tindakan Presiden AS Joe Biden amat mengejutkan.


“Kemunafikan kata-kata kosong Biden & air mata buaya mengenai 'bencana kemanusiaan' di Gaza sambil menghujani Israel dengan bekalan ketenteraan yang paling mematikan & merosakkan yang mampu menghancurkan bangunan & manusia serta-merta adalah menakjubkan!” katanya.


Manakala Hamas, "sangat" mengutuk pemindahan senjata terbaru Washington ke Israel, dengan menyatakan dalam satu kenyataan bahawa pakej senjata hanya "mengesahkan perkongsian penuh pentadbiran ini dalam perang pemusnahan kejam" terhadap rakyat Palestin di Gaza.


Hamas berkata langkah itu menunjukkan AS hanya bertegas untuk meningkatkan bantuan kemanusiaan ke Gaza dan melindungi orang awam untuk "menutup jenayah yang sedang berlaku" sekutunya Israel.


“Kami menyeru masyarakat antarabangsa dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk mengenakan larangan sepenuhnya terhadap pembekalan senjata kepada entiti penjenayah Zionis, dan mengambil langkah untuk menghentikan pencerobohan, yang membawa kepada penaklukan dan pemimpinnya bertanggungjawab atas pelanggaran dan jenayah. terhadap kemanusiaan yang telah mereka lakukan,” tambah kenyataan itu.


Sementara Menteri Luar Ayman Safadi menyeru masyarakat antarabangsa supaya berhenti membekalkan Israel dengan senjata.


“Agensi PBB menceritakan kisah seram penderitaan di Gaza. Lebih 30,000 terbunuh. Lebih dua juta orang kelaparan. Fakta ini memalukan dunia,” tulisnya di X.


“Senjata mesti berhenti mengalir ke Israel. Israel mesti dipaksa untuk menamatkan malapetaka ini. Inilah yang dituntut oleh undang-undang antarabangsa, nilai kemanusiaan,” tambahnya.


Ulasan