Israel Masih Menafikan Bantuan Ke utara Gaza, Kata PBB

 


Pejabat PBB untuk Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan (OCHA) berkata Israel "menghalang" dan "menafikan" sejumlah besar misi bantuan ke utara Gaza pada bulan April, dan walaupun pembukaan lintasan bantuan baharu, enam bulan kebuluran tidak dapat ditamatkan tanpa bekalan bantuan yang konsisten.

Lintasan Beit Hanoon (Erez), lintasan sempadan utara Semenanjung Gaza dengan Israel, dibuka buat pertama kali sejak 7 Oktober, menerima konvoi 31 trak bantuan dari Jordan.


Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu telah memberitahu Setiausaha Negara AS Blinken bahawa dia tidak akan menerima perjanjian gencatan senjata dengan Hamas yang termasuk menamatkan perang ke atas Gaza, menurut laporan media Israel.


Ketua UNICEF Catherine Russell berkata 600,000 kanak-kanak Palestin "berhimpit di Rafah" dan pencerobohan darat Israel akan membawa "malapetaka di atas malapetaka".


Sekurang-kurangnya 34,568 rakyat Palestin terbunuh dan 77,765 cedera dalam serangan Israel ke atas Gaza sejak 7 Oktober. Angka kematian di Israel akibat serangan Hamas pada 7 Oktober ialah 1,139 dengan berpuluh-puluh orang masih ditawan. AJE

Ulasan