Provokasi menjelang BERSIH; PAS Beri amaran awal akan beli dengan 'cash''

Polis jangan bertindak kerana 'tekanan politik'
KUALA TERENGGANU
- Anggota polis diberi peringatan supaya melaksanan tugas-tugas mereka dengan lebih 'profesional' dan jangan bertindak kerana 'tekanan politik' oleh pihak tertentu.

Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu, Haji Mohd Abdul Wahid Endut memberi amaran, rakyat akan hilang rasa hormat terhadap anggota keselamatan itu sekiranya terus bertindak atas arahan politik.

[Gambar - Haji Wahid ketika bercakap dengan ahi dan penyokong PAS yang berhimpun untuk mempertahankan Pejabat PAS, apabila mendengar lhabar 'provokasi' yang cuba dilakukan oleh Umno)

"jadi kita tak mahulah benda (hilang hormat) itu berlaku, polis ada tanggungjawab, kita hargai tanggungjawab dia,

"tapi janganlah dia nampak (diperlihatkan) seolah-olah ambil tidakan terhadap orang-orang tertentu atas dasar tekanan politik,"tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas tindakan provokasi yang berlaku sewenang-wenangnya oleh pihak polis dan pihak-pihak lain, menjelang Himpuinan Aman BERSIH 2.0 yang akan diadakan pada pada 9 Julai ini.

Semalam, 30 Jun, sekurang-kurangnya dua tindakan provokasi yang berlaku kepada PAS Terengganu dan pemimpin pemuda PAS Terengganu.

Kira-kira jam 3 petang Pejabat Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu di Jalan Sultan Omar disni telah dibanjiri lebih 300 orang ahli dan penyokong PAS.

Mereka hadir kerana mendapat khabar bahawa Pemuda Umno akan melakukan 'provokasi' dengan berdemonstrasi berkaitan BERSIH 2.0 di perkarangan pusat pentadbiran PAS Terengganu itu.

Mengulas peristiwa tersebut, Haji Wahid berkata ahli dan penyokong PAS berkumpul kerana mengetahui ada 'orang' yang mahu datang ke pejabat PAS dengan keadaan mencurigakan.

"Yang itu..... orang nak mari rumah kita (pejabat PAS) jadi kita tunggulah, tapi ahli-ahli kita bila sebut orang nak mari, dalam keadaan yang mencurigakan,

"jadi dia (ahli dan penyokong PAS) nak mempertahankan (Pejabat PAS),"jelasnya.

Manakala, di Dungun, kira-kira jam 6.30 petang, Ketua Pemuda PAS Dungun, Syeikh Mohamad Hanafi Abdul Aziz, telah ditahan oleh pihak polis kerana sehelai 'banner' BERSIH dan juga tindakan provokasi anggota polis.

Sehubungan itu, Haji Wahid memberi amaran kepada pihak-pihak yang melakukan provokasi agar tidak melakukan tindakan 'menjual' kerana katanya, PAS akan membelinya secara 'cash' pada kali ini.

"Saya sebut secara jelas, jangan sesiapa 'menjual' (melakukan provokasi) kita akan beli 'cash' kali ini, kita tidak akan biarkan sesiapa pun,

"jangan sesiapa pun ambil kesempatan, pasal, kita buat kerja sekarang ini 'ada kaedah',"kata Wahid.

Menurutnya, jangan ada pihak yang 'ambil mudah' dengan PAS, kerana menurutnya PAS sudah mempunyai pengalaman yang panjang berhadapan dengan tekanan pihak lawan.

Justeru, beliau menasihatkan kepada semua ahli-ahli PAS supaya tenang menghadapi situasi masakini.

Menurutnya, ahli-ahli PAS jangan mengambil tindakanj melulu dan mestilah mendengar arahan pimpinan PAS dari semasa ke semasa.

Seraya itu, beliau memberi amaran awal kepada pihak-pihak yang melakukan provokasi khususnya Umno.

"tapi kalau kita tahu (dengan bukti) jelas, ini provokasi terutamanya dari Umno atau sesiapa pun, kita bagi amaran awal,

"kita beri amaran awal, sebab kita kerja ikut arahan, kita buat kerja ikut peraturan, kalu sekiranya kali ini mereka mencabar,

"kita akan sambut,"tegasnya..

Ulasan