Referendum Perlembagaan Baru Mesir; Sokongan Memihak Kepada Perubahan

KAHERAH - Suruhanjaya Pilihanraya Mesir di sini membuat pengumuman pada kira-kira jam 8 .07 malam waktu tempatan, proses pengundian bagi pungutan suara (referendum) perlembagaan baru Mesi dilanjutkan sehingga jam 11 malam.

Menurut laporan beberapa rangkaian televisyen di sini, penambahan masa pengundian tersebut adalah bagi membuka peluang seluas-luasnya kepada rakyat Mesir, ekoran pusat-pusat pengundian yang masih dipenuhi para pengundi.

Sehubungan itu, laman sesawang Ikhwana al-Muslimin melaporkan, Presiden Mesir Mohamad Morsi mengundi di kawasan perumahan rasmi di Mesr Baru, kawasan penempatan baru kira-kira dari 30 kilometer dari sini.

Walaupun pada mulanya, gabungan tiga serangkai pembangkang Mesir kumpulan Amru Musa, al-Baradei dan Hamdin Sobahi mengugut akan memulaukan referendum ini, namun mereka terpaksa akur kehendak rakyat Mesir yang mahukan perubahan.

Mereka yang menamakan kumpulan gabungan 'Barisan Penyelamat Mesir' bertindak mengubah kempen mereka kepada 'katakan tidak' kepada referendum.

Beberapa pusat mengundi di beberapa wilayah yang telah dikira jumlah undinya menunjukkan sokongan memihak'setuju' kepada pelembagaan baru Mesir.

Setelah kiraan 245 pusat daripada 6,376 pusat mengundi di 10 buah wilayah, akhir kemaskini jam 10.45 malam, 130,162 atau 64.3 peratus bersetuju kepada satu perlembagaan baru Mesir manakala 72,953 atau 35.6 peratus tidak setuju

Ulasan