‘Fitnah Muflis’ ; Raja Bahrin Timbang Ambil Tindakan Undang-undang


Raja Bahrin

KUALA TERENGGANU – Ahli Parlimen Kuala Terengganu Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah sedang meneliti fitnah yang dilemparkan kepada beliau dan tidak menolak akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang terbabit.

Katanya, beliau sedang mendapatkan pandangan dari pihak perundangan untuk mengambil tindakan susulan.


“Saya harap ada sedikit kesedaran dalam diri tuan dan puan dan bagaimanapun saya dalam proses mendapat pandangan undang-undang (dan) akan mengambil tindakan susulan kepada mereka yang memulakan fitnah ini,

“kerana ia menyusahkan rakyat, kerana (persoalannnya)adakah akan menghadapi pilihanraya lagi? Saya harap timbul kesedaran,”ujarnya.

Menurutnya, sudah masuk hari keempat ‘cerita’ tentang beliau ‘diisytiharkan muflis oleh sebuah mahkamah’ dan kononnya ‘satu pilihanraya kecil’ akan diadakan kerana beliau telah diisytiharkan ‘bankrup’.

Bahkan, kata beliau, menurut rakan-rakan dari pihak media sendiri mengesahkan, ‘fitnah’ tersebut telah berlegar di duia ‘maya’ semenjak tiga atau empat minggu lalu.

Namun sebaliknya, beliau masih belum sebarang notis pengesahan atau perisytiharan ‘muflis’ oleh pihak mahkamah atau mana-mana pihak.

“kita masih belum mendapat apa-apa pengesahan yang baik daripada pihak mahkamah atau mana-mana pihak (sekiranya ada) bahawasanya dakwaan yang (saya) diisytiharkan muflis,

“mengikut beberapa rakan media sendiri, mereka mendengar isu ini sudah (dimainkan sejak) 3 (hingga) 4 minggu (yang lalu),”katanya kepada pihak media dipejabatnya pada Khamis 13 Jun lalu.

Ironinya, kata belaiau tempoh masa mulanya tersebar ‘fitnah’ keatas beliau adalah sama waktunya sejak beliau mengutarakan isu tentang kenaikan cukai pintu di kawasan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT).

“Setelah kita menyelidik, ia adalah bersamaan dengan tarikh atau waktu, kisah atau cerita (isu) kenaikan cukai pintu Majlis Bandaraya Kuala Terengganu menjadi isu utama di (kawasan) parlimen Kuala Terengganu,

“dan mungkin (keadaan) ini (kerana) salah satu dari sebabnya (adalah kerana ada) pihak-pihak yang tidak berpuas hati dengan tindakan kami, untuk merakyatkan isu ini,”jelasnya.

Beliau menasihatkan kepada pihak yang terbabit, waktunya telah berlalu dan beliau hanya melaksanakan tanggungjawab bagi memberitahu rakyat dan mendidik rakyat bagaimana mahu membuat bantahan terhadap kenaikan cukai pintu yang dcadangkan oleh MBKT.

“Saya ingin membuat kenyataan di sini bahawa waktunya telah berlalu dan pihak-pihak yang ingin berhujah boleh (ikut suka) buat cerita-cerita dan surat layang tanpa berjumpa dengan rakyat untuk mengatasi isu- isu seperti isu cukai pintu,

“dimana kami Pakatan Rakyat akan ambil pendekatan untuk berjumpa dengan rakyat untuk memberitahu mereka apa hak mereka…….. bagaimana jalan (cara) untuk membuat rayuan, kerana ini (itu) adalah hak mereka,”katanya.

Beliau berkata, pada 4 Jun lalu, satu himpunan aman telah diadakan bagi tujuan menyampaikan memorandum bantahan rakyat terhadap kenaikan cukai pintu kepada Menteri Besar Terengganu.

“Kami berjumpa dengan pihak MBKT dan cuba berjumpa dengan Datuk Bandar, tapi tak berjaya. Oleh kerana desakan orang ramai, kita telah adakan satu perhimpuna dan perarakan secara aman yang mendapat kerjasama (polis) PDRM yang memberi kerjasama yang baik,

“dan kami telah memberi memorandum tersebut kepada Menteri Besar di Wisma Darul Iman,”jelasnya lagi.

Ulasan