Apabila Amanah Diabaikan, Rakyat Menjadi Musuh Kerajaan!


KUALA TERENGGANU – Kerajaan negeri Terengganu pasti akan gagal dalam membina negeri yang dirahmati Allah jika sekiranya pembaziran yang ‘menggila’ diteruskan tanpa memperdulikan tentang ‘duit rakyat’ yang dijahanamkan.



Sebagai contohnya, projek-projek yang dilaksanakan oleh kerajaan di Tasik Kenyir yang telah menggunakan wang rakyat, yang bukan sedikit jumlahnya.



“Ketika proses membinanya sahaja pun sudah membazir, apatah lagi nanti apabila siap kerana empunya yang melahirkan idea ini telahpun turun dari jawatannya.



“Persoalannya, adakah penggantinya akan melangsungkan kesinambungan apa yang dikatakan sebagai pembangunan di Kenyir yang bukan dari ideanya itu? Pastinya lumpur itu akan cuba dielakkan sejauh mungkin dari terpalit kepadanya,”ujar Ketua Penerangan PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah.



Beliau berkata demikian dalam ucapannya, sempena menyambut Eidul Fitri al-Mubarak 1435H, yang disambut oleh umat Islam pada hari ini 28 Julai, 2014.



Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payong itu mengingatkan lagi, apabila pembaziran begitu berleluasa, maka yang hilang sebenarnya adalah amanah.



“Apabila amanah hilang, maka hubungan antara rakyat dengan pemerintah bertukar menjadi permusuhan. Pemerintah yang sepatutnya melindungi rakyat dari pihak-pihak yang berkepentingan dan juga bagi memberikan keselesaan kepada rakyat,



“tetapi telah bertukar (sebaliknya) memberi perlindungan kepada syarikat-syarikat besar kerana (mereka) menumpang sama keuntungan perniagaan mereka itu (lebih dari) ke atas rakyat,”jelasnya.



Apabila keadaan itu terjadi, katanya lagi, kasih sayang pemerintah kepada rakyat akan hilang dan rahmat juga tidak dikurniakan oleh Allah SWT.



Oleh kerana mementingkan selain dari rakyat, beliau berkata, rakyat sendiri akan dianiaya, orang-orang miskin yang mengharapkan wang zakat dan bantuan, dianggap seperti peminta sedekah.



“Wang ditabur ketika perlu bagi mendapat pulangan kepada pemerintah dan bukannya kerana amanah. Dengan hubungan rapuh begini maka musuh Islam senang mencelah bagi mencari keuntungan bagi pihak mereka.



“Lihat sahaja kenyataan MB yang baru Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman ketika menyampaikan ucapannya dalam Majlis Penyerahan Watikah Perlantikan JKKK Parlimen Kuala Terengganu di Stadium Negeri baru-baru ini, jelas memperlihatkan keruntuhan akhlaknya dalam memegang amanah apabila menyuruh JKKK menjaga sejumlah pengundi bagi memenangkan Umno-BN dalam pilihanraya akan dating,”tegasnya.



Sedangkan duit elaun JKKK dan para pegawai itu kata beliau, adalah dibayar dengan menggunakan wang rakyat.



Sepatutnya, kata Ustaz Mohd Nor, mereka bertindak sebagai pegawai kerajaan yang berkecuali dan bukannya pegawai Umno, tetapi dilaporkan berkata dalam majlis yang sama agar JKKK berkerja bagi merampas kerusi Parlimen Kuala Terengganu.



“Inilah hasilnya apabila Islam dipinggirkan, maka kewarasan dalam hal dosa dan pahala, sudah tiada lagi. Amanah itu, amanah rakyat, yang mana akan dipersoalkan di hadapan Allah di akhirat nanti.



“Saya menyeru kepada diri saya dan semua agar bertaqwa kepada Allah. Jauhilah politik jijik dan kotor sebegini,”ujarnya lagi.

Ulasan