Israel Telah Mula Membahagikan Al-Aqsa

Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) memberi amaran, Israel telah mula membahagikan kompleks Masjid Al-Aqsa Baitulmuqaddis Timur dengan tujuan untuk mewujudkan ruang sembahan untuk agama Yahudi, Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) memberi amaran Rabu.

"Penempatan sebuah bilik kaca di dalam halaman kompleks Masjid Al-Aqsa adalah langkah pertama ke arah pemisahan ruang masjid," kata wakil OIC di Palestin Ahmad al-Ruwaidhi, pada sidang akhbar pada hari Rabu.

Langkah itu, tegas beliau, merupakan pencerobohan harian oleh penduduk Yahudi ke atas Al-Aqsa

“ia mendedahkan hasrat Israel untuk menempatkan ritual Talmud di dalam Al-Haram al-Sharif," kata al-Ruwaidhi.

Wakil OIC juga memberi amaran mengenai bahaya yang disebabkan oleh penggalian Israel sebagaimana dilaporkan, sedang dijalankan di bawah tempat suci itu.

Memandangkan penggalian ini, kata al-Ruwaidhi, kami bimbang Masjid Al-Aqsa boleh runtuh dalam kejadian gempa bumi semula jadi atau gegaran.

Mufti Besar Baitulmaqdis Sheikh Muhammad Hussein berkata, bagi pihaknya beliau menegaskan identiti Islam kepada Baitulmaqdis dan Masjid Al-Aqsa.

"Tuntutan yang dikemukakan minggu ini oleh mahkamah majistret Israel bahawa Al-Aqsa adalah tempat suci bagi orang Yahudi adalah palsu dan tidak disokong oleh bukti," jelasnya.

Bagi umat Islam, Al-Aqsa adalah kawasan ketiga paling suci di dunia.

Yahudi, bagi sebahagian mereka, merujuk kawasan  itu sebagai ‘Temple Mount’ dan mendakwa ia merupakan tapak dua kuil Yahudi pada zaman purba. 

Beberapa kumpulan pelampau Yahudi telah menyeru kepada kemusnahan Aqsa Al-Masjid supaya sebuah kuil Yahudi akan dibina di tempatnya.

Pada akhir 2000, lawatan ke tempat itu ahli politik Israel, Ariel Sharon mencetuskan ketegangan dan dikenali sebagai ‘Intifadah Kedua’, apabila rakyat Palestin bangkit menentang penjajahan.

Beribu-ribu orang warga Palestin terbunuh. 

Israel menjajah Timur Baitulmaqdis pada perang Timur Tengah 1967.

Ia kemudian melampirkan bandar Baitulmaqdis pada tahun 1980, dengan mendakwa ia sebagai ibu negara Yahudi dalam langkah yang tidak pernah diiktiraf oleh masyarakat antarabangsa.

Ulasan