Rampas Kuasa Di Gabon! Berapa Banyak Kudeta Di Afrika?

 

Tentera Gabon

Sebuah lagi negara Afrika, Gabon bergolak dengan rampasan kuasa oleh tentera, setelah berlaku kudeta di Niger pada 26 Julai lalu.

Presiden Gabon Ali Bongo Ondimba diletakkan "di bawah tahanan rumah," dan junta tentera mengisytiharkan kerajaan telah digulingkan dalam rampasan kuasa pada Rabu.

Ali Bongo ditahan bersama keluarga dan doktornya, menurut kenyataan junta yang disiarkan menerusi televisyen tempatan, lapor Agensi Anadolu.

Kerajaan tentera yang dikenali Jawatankuasa Peralihan dan Pemulihan Institusi (CTRI) merampas kuasa dan mengecam kerajaan gagal dalam melaksankan tadbir urus secara bertanggungjawab dan mengakibatkan kemerosotan berterusan dalam perpaduan sosial yang berisiko membawa negara ke kancah huru-hara.

Presiden Niger Mohamed Bazoum pula mendakwa beliau telah dijadikan tebusan oleh tentera yang merampas kuasa.

Beliau diguling oleh pengawal presiden pada 26 Julai, dengan perampas kuasa mendakwa mereka bertindak demikian bagi melindungi keselamatan Niger.


Berapa banyak rampasan kuasa yang telah berlaku di Afrika?

 Daripada 486 percubaan atau rampasan kuasa tentera yang berjaya dilakukan di seluruh dunia sejak 1950, Afrika menyumbang jumlah terbesar dengan 214, di mana sekurang-kurangnya 106 telah berjaya.

 Berdasarkan data yang dikumpulkan oleh penyelidik Amerika Jonathan M Powell dan Clayton L Thyne, sekurang-kurangnya 45 daripada 54 negara di seluruh benua Afrika telah mengalami sekurang-kurangnya satu percubaan rampasan kuasa sejak 1950.


Rampasan kuasa yang berjaya dalam beberapa tahun kebelakangan ini

 Niger: Pada 26 Julai 2023, Bazoum Niger telah digulingkan oleh tentera.

Burkina Faso: Pada Januari 2022, tentera Burkina Faso menyingkirkan Presiden Roch Kabore, menyalahkannya kerana gagal membendung keganasan oleh militan Islam.  Pada bulan September tahun itu, berlaku rampasan kuasa kedua oleh Kapten tentera Ibrahim Traoré yang menggulingkan Paul Henri-Damiba secara paksa.

 Guinea: Pada September 2021, komander pasukan khas Kolonel Mamady Doumbouya menggulingkan Presiden Alpha Conde.  Setahun sebelumnya, Conde telah menukar perlembagaan untuk memintas had yang akan menghalangnya daripada bertanding untuk penggal ketiga, mencetuskan rusuhan yang meluas.

 Chad: Pada April 2021, tentera Chad mengambil alih kuasa selepas Presiden Idriss Deby terbunuh di medan perang semasa melawat tentera yang memerangi pemberontak di utara.

 Mali: Pada Ogos 2020, sekumpulan kolonel Mali telah menyingkirkan Presiden Ibrahim Boubacar Keita.  Rampasan kuasa itu menyusuli bantahan antikerajaan berhubung keselamatan yang semakin merosot, pilihan raya perundangan yang dipertandingkan dan dakwaan rasuah.  Sembilan bulan kemudian, rampasan kuasa berlaku, dengan Assimi Goita, yang dinamakan naib presiden selepas yang pertama, mengetuai yang kedua dan menjadi ketua negara.

 Sudan: Pada Oktober 2021, Jeneral Abdel Fattah al-Burhan mengetuai pengambilalihan tentera di Khartoum, membubarkan majlis pemerintah di mana tentera dan orang awam telah berkongsi kuasa dan menyebabkan peralihan demokrasi negara itu menjadi huru-hara.

Ulasan