Jordan Panggil Balik Duta Ke Israel Membantah 'Malapetaka' Gaza

 

Menteri Luar Jordan Ayman Safadi 

Jordan telah mengumumkan dengan serta merta memanggil semula dutanya ke Israel sebagai tindak balas kepada perang di Gaza, menuduh Israel mencipta "malapetaka kemanusiaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini".

“Menteri Luar Ayman Safadi memutuskan untuk segera memanggil semula duta Jordan ke Israel,” kata kementerian luar Jordan dalam satu kenyataan, mencerminkan kecaman Amman terhadap “perang Israel yang membunuh orang yang tidak bersalah di Gaza”.

Kementerian itu berkata utusannya hanya akan kembali jika Israel menghentikan perangnya ke atas wilayah yang dikepung itu. Ia juga memberitahu Israel untuk memanggil semula dutanya ke kerajaan itu di tengah-tengah krisis.

Tindakan itu "agak penting secara diplomatik", kata Alan Fisher dari Al Jazeera dari Baitulmaqdis Timur, tetapi "ia tidak akan mengubah apa yang berlaku dengan Israel di lapangan di Gaza."

Jordan, yang berjiran dengan Israel di timur, telah mengadakan perjanjian damai yang rapuh dengan Tel Aviv sejak 1994, yang mengembalikan kira-kira 380 kilometer (236 batu) tanah yang diduduki Jordan daripada kawalan Israel dan menyelesaikan pertikaian air yang berlarutan.

Kali terakhir Jordan memanggil semula utusannya ke Israel adalah pada 2019 untuk membantah penahanan selama berbulan-bulan dua rakyatnya tanpa tuduhan.

Bagaimanapun, perang 26 hari Israel di Gaza, yang menurut pegawai Palestin telah membunuh lebih 8,700 orang – termasuk lebih 3,000 kanak-kanak, telah mencetuskan tindak balas serantau yang teruk, terutamanya di Jordan, di mana kira-kira tiga juta rakyat Palestin tinggal .

Pada hari Jumaat, ketika Israel meneruskan serangan udaranya ke atas Gaza dan menghantar tentera darat ke dalam enklaf, Safadi Jordan memberi amaran tentang "malapetaka kemanusiaan yang besar" dan kemungkinan limpahan serantau.

“Peperangan Israel ke atas Gaza, dengan keganasan serangan darat yang ditayangkan secara langsung di kaca TV, mendorong wilayah itu ke jurang,” tulis Safadi di platform media sosial X, yang dahulunya dikenali sebagai Twitter. “Komuniti antarabangsa mesti tegas menentangnya.”

Raja Jordan Abdullah juga telah bersuara menentang serangan dan sekatan Israel terhadap kawasan Palestin yang sesak itu, berkata pada 19 Oktober dalam satu kenyataan bersama dengan Presiden Mesir Abdel Fattah el-Sisi bahawa mereka menolak “dasar hukuman kolektif” Israel .

Permaisuri Jordan Rania menyuarakan sentimen ini dalam temu bual dengan CNN Christiane Amanpour pada 24 Oktober. "Ini adalah kali pertama dalam sejarah moden bahawa terdapat penderitaan manusia sedemikian dan dunia tidak meminta gencatan senjata," katanya.

Amman telah melihat banyak perhimpunan besar-besaran mendesak untuk menamatkan perjanjian damai selama 29 tahun dengan Israel dan agar Jordan menutup kedutaan Israel berikutan perang Gaza.

Kekecewaan terhadap Israel telah memuncak di kalangan rakyat Jordan awal tahun ini, berikutan komen-komen yang menghasut oleh Menteri Kewangan Israel Bezalel Smotrich.

Dalam ucapan di Paris pada bulan Mac, Smotrich berkata, "Tidak ada yang namanya rakyat Palestin."

Parlimen Jordan bertindak balas pada masa itu dengan mengesyorkan pengusiran duta Israel ke Amman dari negara itu, tetapi undi itu tidak mengikat dan kerajaan tidak pernah melaksanakan pengusiran itu.

Sebelum itu, hubungan diplomatik antara Israel dan beberapa negara Amerika Selatan telah merosot atau terputus di tengah-tengah kempen ketenteraan yang sedang berlangsung di Semenanjung Gaza.

Bolivia pada hari Selasa mengumumkan telah memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel akibat kematian orang awam yang disebabkan oleh perangnya di Semenanjung Gaza, manakala Chile dan Colombia telah memanggil semula duta mereka ke negara Timur Tengah untuk rundingan.

Keputusan Bolivia itu berlaku selepas pertemuan Isnin dengan duta Palestin ke negara Amerika Selatan itu, kata Maria Nela Prada, menteri presiden Bolivia, dalam kemas kini .

Selain membubarkan hubungan diplomatik dengan Israel, beliau berkata kerajaan Bolivia “menuntut penamatan serangan di Semenanjung Gaza, yang setakat ini menyebabkan beribu-ribu kematian orang awam, dan pemindahan paksa penduduk Palestin,” menurut terjemahan CNBC.

“Keputusan kerajaan Bolivia untuk memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel adalah penyerahan kepada keganasan dan kepada rejim Ayatollah di Iran,” kata Kementerian Luar Israel dalam satu kenyataan. “Dengan mengambil langkah ini, kerajaan Bolivia menyelaraskan dirinya dengan organisasi pengganas Hamas.”

Ia menambah, “Dalam apa jua keadaan, sejak pertukaran kerajaan di Bolivia, hubungan antara negara telah tiada kandungan.”

Sumber : Al Jazeera Dan Agensi Berita

Ulasan