Lima Pejuang Separa Tentera Terbunuh Dalam Serangan Udara AS Di Utara Iraq


 Lima anggota tentera separa tentera Iraq Hashd Shaabi terbunuh pada Ahad dalam serangan udara AS di wilayah Kirkuk di utara Iraq, menurut kenyataan kumpulan bersenjata Iraq bernama "Perlawanan Islam di Iraq. "


Kenyataan itu tidak memberikan butiran lanjut, tetapi kumpulan itu mengancam tentera AS "dengan serangan yang lebih menyakitkan sehingga mereka berundur dari negara itu."


Drone mengebom pada sebelah petang kedudukan Pergerakan al-Nujaba, yang bergabung dengan pasukan Hashd Shaabi, di kawasan al-Debis, barat laut ibu kota wilayah yang sama, Kirkuk, kira-kira 250 km utara Baghdad, kata seorang pegawai tentera Iraq yang ingin kekal tanpa nama.


Pada 22 November, pesawat AS menyerang kedudukan tentera Hashd Shaabi di kawasan Jurf al-Nasr, selatan Baghdad, menyebabkan lapan pejuangnya terbunuh dan mencederakan empat yang lain.


“The Islamic Resistance in Iraq” mendakwa dalam satu kenyataan dalam talian pada hari Ahad bahawa pejuangnya menembak roket ke atas pangkalan udara tentera AS di kawasan Kharab al-Jir di timur laut Syria dan mengenai sasaran mereka, tanpa memberikan butiran lanjut.


Syrian Observatory for Human Rights, pemantau perang yang berpangkalan di Britain, mengesahkan bahawa roket yang dipercayai daripada kumpulan itu mendarat di pangkalan udara AS di kawasan Kharab al-Jir di wilayah timur laut Syria, al-Hasakah.


Walaupun kematian masih belum dilaporkan, serangan itu dipercayai sebahagian daripada siri tindakan balas terhadap tentera AS di tengah-tengah konflik berterusan di Semenanjung Gaza, kata balai cerap itu.


Insiden itu menandakan serangan ke-47 yang direkodkan ke atas pangkalan AS di Syria sejak 19 Oktober, tambahnya.

Ulasan