Bekas Jeneral Israel Puji Hamas.

 


Seorang Jeneral bersara dan bekas ketua Majlis Keselamatan Negara Israel, Giora Eiland, telah memuji Hamas yang telah menunjukkan keupayaan untuk menggantikan komander yang terbunuh dengan orang lain yang berkemampuan dan sama-sama setia.

Dalam artikel yang diterbitkan oleh New York Times pada hari Rabu lalu, Jeneral itu berkata: "Dari sudut pandangan profesional, saya mesti memberi penghargaan kepada ketahanan mereka”.

“Saya tidak dapat melihat tanda-tanda keruntuhan kebolehan ketenteraan Hamas mahupun dalam kekuatan politik mereka. untuk terus memimpin Gaza.” katanya

Akhbar itu juga memetik Michael Milshtein, bekas pegawai perisikan kanan Israel yang mengkritik kenyataan beberapa pemimpin Israel yang menggambarkan Hamas berada di titik kehancurannya.

Beliau memberi amaran bahawa mereka mungkin mencipta jangkaan palsu tentang tempoh perang.

"Mereka telah mengatakan ini untuk seketika, bahawa Hamas sedang runtuh. Tetapi ia tidak benar. Setiap hari, kami menghadapi pertempuran yang sukar ," tambah Milshtein

Sementara itu, seorang pegawai tentera Israel, yang tidak mahu namanya disiarkan mengikut peraturan ketenteraan, berkata bahawa objektif pertama bagi Israel adalah untuk membubarkan kerajaan Hamas.

"kemudian menyuraikan pejuangnya dan menghapuskan komander dan orang bawahan utama mereka." menurutnya.

Beliau mendakwa bahawa kira-kira separuh daripada pejuang Hamas telah terbunuh, cedera, ditangkap atau telah melarikan diri ke selatan Semenanjung Gaza.

Sebaliknya, NYT juga memetik penganalisis tentera AS sebagai berkata bahawa keputusan terbaik bagi Israel mungkin adalah melemahkan keupayaan ketenteraan Hamas untuk menghalang kumpulan itu daripada mengulangi serangan ke atas Israel tetapi matlamat terhad ini dianggap sebagai usaha yang besar.

"Hamas berakar umbi dalam ideologi bahawa kawalan Israel ke atas apa yang dianggapnya sebagai tanah Palestin mesti ditentang dengan kekerasan, satu prinsip yang mungkin bertahan" kata pakar.

Ulasan