Duta China Ke PBB Gesa Israel Keluar Daripada Palestin

 


Duta China menggesa Israel untuk segera keluar dan menamatkan kehadiran yang menyalahi undang-undang di wilayah Palestin yang diduduki.

Fu Cong, wakil tetap China ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, pada Selasa menegaskan,  Israel mesti tunduk, mematuhi seruan kuat masyarakat antarabangsa itu dengan segera..

Dalam ucapan pada sidang khas tergempar PBB mengenai soal Palestin, Fu berkata pendudukan dan penindasan selama berdekad-dekad telah mendatangkan penderitaan yang tidak terperi ke atas rakyat Palestin.

Tambah beliau, tindakan rejim zionis tersebut menjadikan impian negara merdeka warga Palestin yang lama dicita-citakan semakin sukar difahami.

“Memberhentikan pendudukan bukan satu pilihan, tetapi satu kewajipan undang-undang bagi Israel,” tegasnya.

Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), dalam pendapat nasihatnya yang dikeluarkan pada 19 Julai, dengan tegas menyimpulkan bahawa kehadiran berterusan Israel di wilayah Palestin yang diduduki adalah melanggar undang-undang antarabangsa.

ICJ juga menyatakan Israel berada di bawah kewajipan untuk segera menamatkannya dan meninggalkan segera Palestin yang diduduki.

Kata duta itu, nasihat ICJ mengesahkan konsensus lama masyarakat antarabangsa dan menentukan intipati persoalan Palestin.

“Kami menggesa Israel supaya mematuhi seruan kuat masyarakat antarabangsa dengan segera menamatkan kehadirannya yang menyalahi undang-undang di wilayah Palestin yang diduduki,” katanya.

Fu menyatakan bahawa menamatkan pendudukan adalah untuk membetulkan ketidakadilan sejarah dan, yang lebih penting, meletakkan asas untuk keamanan.

Menggariskan bahawa kenegaraan merdeka adalah hak rakyat Palestin yang tidak boleh dipisahkan sebagai sebuah negara, duta itu berkata pendudukan haram yang berpanjangan telah menghalang penentuan nasib sendiri rakyat Palestin.

"memberikan Israel veto eksklusif ke atas Palestin, tidak boleh diterima."  tegasnya lagi.

Hanya pengakhiran sepenuhnya kepada pendudukan dan penubuhan Negara Merdeka Palestin akan benar-benar memungkinkan bagi Palestin dan Israel untuk hidup berdampingan dengan aman, bagi kedua-dua rakyat untuk hidup bersama dalam keamanan dan kedamaian, dan untuk keamanan yang berkekalan untuk dicapai di Timur Tengah, katanya.

Fu menekankan bahawa pelaksanaan penyelesaian dua negara adalah satu-satunya cara yang berdaya maju untuk menyelesaikan persoalan Palestin, dan merupakan konsensus luas masyarakat antarabangsa.

Beliau menyeru masyarakat antarabangsa untuk melakukan usaha yang lebih besar dan menuntut Israel melaksanakan resolusi berkaitan Majlis Keselamatan dan Perhimpunan Agung, menghentikan operasi ketenteraannya di Gaza, dan menghentikan aktiviti penempatan haramnya di Tebing Barat.

"China menyokong penganjuran persidangan keamanan antarabangsa yang lebih luas dan berkesan untuk menghidupkan semula prospek politik penyelesaian dua negara dan untuk menyusun jadual dan peta jalan bagi pelaksanaannya," katanya.

"Hari ini adalah detik bersejarah," kata Fu, sambil menyatakan bahawa Negara Palestin telah mengambil tempat di kalangan negara anggota PBB dan memperkenalkan draf resolusi kepada Perhimpunan Agung yang memberi tumpuan kepada pelaksanaan pendapat nasihat ICJ.

Beliau berkata China akan mengundi menyokong draf resolusi itu, dan berharap resolusi itu akan memberi dorongan baharu untuk menamatkan pendudukan, melaksanakan penyelesaian dua negara, dan memajukan proses damai Timur Tengah. ■

Fu Cong, wakil tetap China ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, bercakap semasa sidang khas tergempar Perhimpunan Agung PBB mengenai persoalan Palestin, di ibu pejabat PBB di New York, 17 Sept. 2024. Fu pada hari Selasa menggesa Israel supaya mematuhi seruan kuat masyarakat antarabangsa dengan segera menamatkan kehadirannya yang menyalahi undang-undang di wilayah Palestin yang diduduki. (Xinhua/Xie E)

Ulasan