Timbalan Exco Agama Terengganu sambut Rejab dengan “maksiat main pantai”

KUALA NERUS - PAS membantah sekeras-kerasnya sebarang bentuk penganjuran program maksiat 'pesta main pantai' yang dihidupkan kembali oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu.

Umno cuba menyembunyikan 'dosanya', menganjurkan pesta masksiat 'main pantai'  dengan memberi nama baru 'Karnival Sukan Pantai dan Kebudayaan 2011'.

Hakikatnya, menurut Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik, ia tetap melalaikan dan mengandungi maksiat.

(Gambar - Persembahan 'separuh bogel' dalam pesta main pantai 'aka' Karnival Sukan Pntai & Kebudayaan)

Beliau juga menyifatkan penganjuran 'main pantai' dalam bulan ini, seolah-olah pemimpin Umno menyambut kedatangan Rejab dengan maksiat.

Katanya, saranan Ketua Umno Bahagian Kuala Nerus, Dato’ Mohd Nasir Ibrahim Fikri yang mahu program tersebut menjadi acara tahunan adalah tindakan menghidupkan semula budaya “khurafat” di negeri ini.

“Umno dan kerajaan Barisan Nasional mahu menghidupkan semula budaya ‘khurafat’ dalam pesta “main pantai” yang telah lama ‘berkubur’. Budaya tradisi yang dimaksudkan itu seperti wayang kulit, menora, makyung, ulit mayang.

“Saya membantah keras program seperti ini dan mengajak masyarakat membantah sekeras-kerasnya supaya tidak berlaku lagi perkara bersifat maksiat secara terbuka yang dianjurkan oleh kerajaan,” tegasnya yang Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu

Ustaz Abu Bakar yang juga bekas Exco kanan kerajaan sangat dukacita, kerana sehingga kini, pesta maksiat tersebut dianjurkan oleh Exco dan Timbalan Exco Ugama negeri Terengganu.

ADUN Batu Rakit Kazan Che Mat yang juga Exco Agama dan Penerangan Terengganu telah menganjurkannya program serupa, sebelum ADUN Tepoh, Ramli Nuh yang juga Timbalan Kazan.

Lebih malang lagi, menurut Ustaz Abu Bakar, kedua-dua ADUN terbabit digelar 'Ustaz' oleh ahli-ahli Umno.

“Malangnya, pula program ini dalam kawasan wakil rakyatnya ‘ustaz’ iaitu Ustaz Muhammad Ramli Nuh (Yang Berhormat) dibuat di pantai Kampung Tanjung Gelam dalam Dun Tepoh.

“Dan kampung yang bermain ini sekretariatnya adalah kampung asal di mana tempat Yang Berhormat, Ustaz Kazan Che Mat selaku Exco Agama negeri Terengganu.

“Jadi bagaimana orang yang menjadi wakil rakyat berstatus ustaz pun tidak ‘reti’ (tahu) dan tidak faham apa yang harus diberi kepada masyarakat,” ujarnya.

Menurutnya, penganjur program seumpama itu juga menjadikan anak-anak muda berpoya-poya, leka serta tidak menjaga syariat Islam.

Katanya, pihak penganjur menyajikan dengan hiburan karaoke, dikir barat, wayang kulit serta permainan tidak berfaedah.

“Mereka yang turun berpesta pantai ini sebenarnya tidak mempedulikan dari segi syariat seperti menjaga ibadat, sembahyang lima waktu, cara berpakaian dan pergaulan.

“Saya sendiri pun ada pergi melihat dan meninjau ke tempat program itu untuk melihat suasana. Program-program yang dibuat menjadikan anak-anak muda berpoya-poya dan leka,” jelasnya.

Beliau menyifatkan Umno 'melacurkan masyarakat' dengan menganjurkan program 'tidak senonoh' seumpama itu, demi kepentingan politik Umno-BN.

Program tersebut juga, katanya, merupakan suatu penganjuran yang fasik dan sangat buruk kesan kepada masyarakat dan umat Islam.

“Penganjuran ini seumpama “melacurkan” masyarakat supaya leka dan tidak mempedulikan soal agama.

“Budaya bermain dan tidak berfikir. Apa yang disogok oleh Umno dan Barisan Nasional, dia terima. Maka, tidak keterlaluan jika dikatakan program melacurkan masyarakat untuk mengekalkan sokongan kepada Umno-BN pada pilihan raya,” tegasnya.

Menurutnya, parti Islam PAS bekerja keras sejak puluhan tahun lalu bagi menghapuskan amalan ‘khurafat’ dan maksiat di negeri ini.

Katanya, apa yang berlaku di Kampung Tanjung Gelam ini sebaik sahaja masuk bulan Rejab terus dianjurkan pesta “main pantai” yang maksiat selama lima malam.

Sepatutnya, kata beliau pada bulan Rejab ini diprogramkan masyarakat dengan program yang mendekatkan diri kepada Allah SWT dan bukan program maksiat.

Ulasan