1,500 Kanak-kanak Menjadi Tentera Dalam Perang Yaman

Hampir 1,500 kanak-kanak telah diambil oleh pihak berperang di Yaman, kebanyakannya oleh pemberontak Syiah Huthi, sejak Mac 2015, PBB berkata pada hari Selasa.

"Perangkaan yang mungkin lebih tinggi kerana kebanyakan keluarga tidak bersedia untuk bercakap mengenai pengambilan anak-anak mereka, kerana takut tindakan balas," katanya.

"Hanya minggu lepas, kami menerima laporan baru kanak-kanak yang telah diambil tanpa pengetahuan keluarga mereka," katanya sambil menambah bahawa kanak-kanak di bawah 18 adalah sama ada yang "menyesatkan atau tertarik dengan janji-janji ganjaran kewangan atau status sosial."

The Houthi yang disokong Iran dan sekutu mereka menakluki Sanaa pada tahun 2014 sebelum menyerang bahagian selatan negaara itu, memaksa kerajaan yang diiktiraf di peringkat antarabangsa untuk melarikan diri.

Peperangan itu meningkat pada Mac 2015 apabila gabungan yang diketuai Arab Saudi menyokong Presiden Abedrabbo Mansour Hadi, memulakan kempen ketenteraan terhadap pemberontak.

"Kami mengingatkan semua pihak dalam konflik bahawa pengambilan dan penggunaan kanak-kanak dalam konflik bersenjata adalah dilarang oleh undang-undang hak asasi manusia antarabangsa dan undang-undang kemanusiaan antarabangsa," kata Shamdasani.

Pengambilan kanak-kanak di bawah 15 "boleh terjumlah kepada jenayah perang," katanya.

"Kami menggesa mereka untuk segera melepaskan kanak-kanak itu." kata Shamdasani menambah  4,667 orang awam telah terbunuh dalam konflik itu sejak Mac 2015, manakala 8180 lagi cedera.

Secara keseluruhan, PBB mengatakan bahawa lebih daripada 7,500 orang telah terbunuh dalam perang dan 40,000 yang lain cedera.

Ulasan