Pentagon Sahkan Rancangan Penarikan Pasukan Di Afghanistan, Iraq


Pentagon pada hari Selasa mengesahkan bahawa tentera AS di Afghanistan dan Iraq masing-masing akan dikurangkan menjadi 2,500 pada pertengahan Januari 2021.

"Menjelang 15 Januari 2021, ukuran kekuatan kita di Afghanistan akan menjadi 2,500 tentera, ukuran kekuatan kita di Iraq juga akan menjadi 2,500 pada tarikh yang sama," kata Pemangku Setiausaha Pertahanan Christopher Miller pada taklimat pers Pentagon.

Miller menyatakan bahawa rancangan penempatan semula pasukan, yang diperintahkan oleh Presiden Donald Trump, "selaras dengan rancangan dan objektif strategik kami."

Pada masa ini, terdapat kira-kira 4,500 tentera AS di Afghanistan, dan 3,000 tentera di Iraq untuk menyokong pasukan Iraq dalam pertempuran melawan sisa-sisa Negara Islam, terutama untuk tujuan latihan dan nasihat.

Kurang dari satu jam setelah pengumuman Pentagon, Pemimpin Majoriti Senat Mitch McConnell mengatakan kepada wartawan bahawa "sangat penting di sini dalam beberapa bulan ke depan untuk tidak melakukan perubahan mengejutkan mengenai pertahanan dan kebijakan luar negeri."

"Penurunan mendadak di Afghanistan atau Iraq adalah satu kesalahan," tambah anggota Republikan Senat.

Rancangan pengurangan kekuatan berlaku setelah rombakan kepemimpinan Pentagon minggu lalu. Trump pada 9 November melantik Miller, pengarah Pusat Counterterrorism Nasional, sebagai pemangku setiausaha pertahanan untuk menggantikan mantan ketua Pentagon Mark Esper, yang dilaporkan telah mendorong penarikan awal dari Afghanistan.

Perang di Afghanistan, yang telah menyebabkan kira-kira 2,400 kematian tentera AS, adalah yang paling lama dalam sejarah AS. Trump telah lama meminta penarikan penuh dari negara itu, tetapi beberapa pembantu kanannya dari tentera dan Pentagon mencadangkan penarikan berdasarkan syarat, pendekatan yang lebih berhati-hati.

Taliban dan Amerika Syarikat menandatangani perjanjian pada akhir Februari, yang meminta penarikan sepenuhnya pasukan tentera AS dari Afghanistan menjelang Mei 2021 jika Taliban memenuhi syarat perjanjian itu, termasuk memutuskan hubungan dengan kumpulan pengganas.

Panglima Komando Pusat AS Kenneth McKenzie mengatakan bahawa Taliban "tidak menunjukkan secara meyakinkan bahawa mereka akan memutuskan hubungan dengan al-Qaeda." Enditem

Ulasan