Saintis Nuklear Terkemuka Iran Dibunuh


Seorang saintis nuklear terkemuka Iran telah dibunuh oleh orang bersenjata yang tidak dikenali di pinggiran ibu negara Tehran pada hari Jumaat, kata Menteri Luar Negara itu.

"Pengganas membunuh seorang saintis terkemuka Iran hari ini. Pengecut ini dengan petunjuk serius mengenai peranan Israel memperlihatkan keadaan terdesak pihak yang melakukannya,

"Iran menyeru masyarakat antarabangsa dan terutama EU untuk menamatkan kepura-puraan memalukan mereka dan mesti tegas mengutuk tindakan keganasan ini," kata Javad Zarif di Twitter.

Kejadian itu berlaku di daerah Damavand pada pukul 2:30 petang. waktu tempatan (1100GMT) ketika Mohsen Fakhrizadeh dalam perjalanan dengan kenderaan peribadinya dengan ditemani ahli keluarga, menurut sumber.

Dalam satu kenyataan, Kementerian Pertahanan Iran mengesahkan pembunuhan itu, dan mengatakan: "Pengganas bersenjata menyerang kereta yang membawa ketua Organisasi Penyelidikan dan Inovasi Kementerian Pertahanan Mohsen Fakhrizadeh pada hari Jumaat."

Penyerang dilaporkan meletupkan kenderaan di hadapan kereta Fakhrizadeh sebelum menembaknya tanpa pandang bulu, menyebabkan dia dan yang lain di dalam kereta cedera parah.

Saintis nuklear teratas itu segera dikejarkan ke hospital berdekatan tetapi meninggal dunia akibat luka, kata sumber. Pengawalnya dikatakan berada dalam keadaan kritikal.

Masih belum jelas berapa ramai orang yang terbunuh atau cedera dalam serangan yang berlaku di pintu masuk kota Absard yang bergunung.

Ini adalah pembunuhan berprofil tinggi kedua pegawai tinggi Iran selepas pembunuhan Ketua Pasukan Quds IRGC Jeneral Qassem Soleimani dalam serangan udara AS pada Januari tahun ini.

Pembunuhan Fakhrizadeh terjadi pada malam ulang tahun pembunuhan seorang lagi saintis nuklear Iran Majid Shahriari, yang terbunuh pada tahun 2010.

Dia pernah melalui beberapa ugutan bunuh pada masa lalu.

Berikutan pembunuhan banyak saintis nuklear dalam beberapa tahun terakhir, Fakhrizadeh berada di bawah perisai pelindung agensi keselamatan Iran. Gambar-gambarnya juga tidak disiarkan di media walaupun berstatus tinggi.

Fakhrizadeh juga mengajar fisika di Universiti Imam Hossein di Teheran, yang terikat dengan pengawal revolusi (IRGC).

Ulasan