Seorang Setiap Empat Hari, Wartawan Dibunuh Pada 2022

 


Lapan puluh enam wartawan dan pekerja media terbunuh di seluruh dunia pada 2022, seorang setiap empat hari, meningkat 50% daripada tahun sebelumnya, data UNESCO menunjukkan pada hari Isnin.

UNESCO diberi mandat untuk memastikan kebebasan bersuara dan keselamatan wartawan di seluruh dunia, dan agensi PBB berkata datanya menyerlahkan risiko besar dan kelemahan yang dihadapi wartawan dalam kerja mereka.

Angka kematian UNESCO, bagaimanapun melaporkan, adalah lebih rendah daripada wartawan yang terkorban pada 2022. 

Laporan pada 14 Disember menyatakan 115 terkorban tahun lepas, peningkatan sebanyak 45% berbanding tahun sebelumnya, yang tertinggi.  kiraan mangsa sejak 2018.

"Selepas beberapa tahun penurunan berturut-turut, peningkatan mendadak dalam jumlah wartawan yang terbunuh pada 2022 adalah membimbangkan," kata Audrey Azoulay, ketua pengarah UNESCO.

 "Pihak berkuasa mesti meningkatkan usaha mereka untuk menghentikan jenayah ini dan memastikan pelakunya dihukum kerana sikap acuh tak acuh adalah faktor utama dalam iklim keganasan ini." tambah beliau. 

Lonjakan dalam pembunuhan pada 2022 menandakan pembalikan dramatik trend positif dalam beberapa tahun kebelakangan ini: daripada 99 pembunuhan pada 2018. 

Jumlah itu telah menurun kepada purata 58 pembunuhan setahun dari 2019-2021, kata Balai Cerap Wartawan Terbunuh UNESCO.

Angka-angka itu menyerlahkan keretakan yang semakin meningkat dalam sistem kedaulatan undang-undang di seluruh dunia. 

Ia menunjukkan kegagalan negara untuk memenuhi kewajipan mereka untuk melindungi wartawan, dan mencegah serta mendakwa jenayah terhadap mereka, kata UNESCO.

Walaupun setiap wilayah terjejas, Amerika Latin dan Caribbean adalah yang paling mematikan bagi wartawan pada 2022, dengan 44 pembunuhan, lebih separuh daripada jumlah kematian di seluruh dunia.

Asia dan Pasifik mencatatkan 16 pembunuhan, manakala 11 terbunuh di Eropah Timur.

Negara individu paling maut kepada wartawan ialah Mexico (19 pembunuhan), Ukraine (10), dan Haiti (9).

Bagaimana kira-kira separuh daripada wartawan yang terbunuh tidak bertugas semasa disasarkan. 

Pembunuhan berlaku semasa dalam perjalanan, di rumah mereka, atau di tempat letak kereta dan tempat awam lain di mana mereka tidak ditugaskan.

Kecenderungan ini menunjukkan arah aliran dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan membayangkan tiada ruang selamat untuk wartawan, walaupun pada masa lapang mereka.

Walaupun jumlah wartawan yang terbunuh di negara yang dilanda konflik meningkat kepada 23 orang pada 2022, berbanding 20 orang pada tahun sebelumnya, peningkatan global terutamanya didorong oleh pembunuhan di negara yang tidak berkonflik.

 Jumlah ini hampir dua kali ganda daripada 35 kes pada 2021 kepada 61 pada 2022, mewakili tiga perempat daripada semua pembunuhan tahun lepas.

 Para wartawan dibunuh atas pelbagai sebab, termasuk tindakan balas kerana melaporkan jenayah terancang, konflik bersenjata, atau kebangkitan ekstremisme dan meliputi subjek sensitif seperti rasuah, jenayah alam sekitar, penyalahgunaan kuasa dan protes.

 Selain pembunuhan, wartawan terus berdepan ancaman dengan pelbagai bentuk keganasan mulai daripada kehilangan secara paksa, penculikan, penahanan sewenang-wenangnya, gangguan undang-undang dan keganasan digital, khususnya terhadap wartawan wanita, kata UNESCO.

Ulasan