Serangan Israel tidak membantu rundingan Gaza: Hamas

 


Hamas berkata peningkatan serangan Israel di seluruh Semenanjung Gaza tidak membantu rundingan untuk menamatkan perang dan menuduh Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu mencipta halangan kepada rundingan.

Dalam satu kenyataan pada hari Isnin, ketua Hamas Ismail Haniyeh memberi amaran bahawa "akibat malapetaka daripada apa yang berlaku di Gaza" boleh "menetapkan semula proses rundingan kepada titik pertama".

Netanyahu dan tenteranya akan memikul "tanggungjawab penuh atas keruntuhan laluan ini", Hamas memetik Haniyeh sebagai berkata.

Kenyataan itu berkata Haniyeh membuat "hubungan segera" dengan pengantara Qatar dan Mesir berhubung tindakan tentera Israel yang semakin meluas, yang mengeluarkan arahan pemindahan lanjut untuk kawasan kejiranan Gaza City, menyebabkan beribu-ribu penduduk Palestin dipindahkan, kebanyakannya terpaksa berpindah. beberapa kali.

Pada hari Ahad, tentera Israel mengarahkan pemindahan "segera" untuk kawasan Tuffah, Daraj dan Old City di Bandar Gaza di utara.

Dalam satu kenyataan berasingan, Hamas menuduh Netanyahu meningkatkan "pencerobohan dan jenayahnya terhadap rakyat kita" dalam apa yang dikatakan sebagai "cubaan untuk memindahkan mereka secara paksa untuk menggagalkan semua usaha untuk mencapai persetujuan".

Al Jazeera melaporkan,rakyat Palestin telah diarah berpindah ke tengah-tengah Semenanjung Gaza walaupun kawasan itu sudah “ditimpa” dengan sejumlah besar penduduk Palestin yang dipindahkan dari seluruh kawasan itu.

Sebahagian besar daripada 2.3 juta rakyat Palestin di Gaza telah kehilangan tempat tinggal, dengan ratusan ribu dibungkus ke dalam khemah-khemah yang panas terik.

Namun begitu, wartawan agensi tersebut berkata dia telah bercakap dengan rakyat Palestin yang memutuskan untuk tidak berpindah, kerana "tiada tempat selamat untuk pergi". Dia berkata mereka tidak "mahu kehilangan maruah mereka dipindahkan di kem sementara dan tidak dapat mendapatkan akses kepada makanan [dan] air".

Tentera Israel juga telah menyerang khemah-khemah yang menempatkan penduduk Palestin yang kehilangan tempat tinggal. Pada 8 Jun , tentera Israel menyerbu kem pelarian Nuseirat, membunuh sekurang-kurangnya 274 rakyat Palestin untuk membebaskan empat tawanan Israel yang ditahan di sana.

Ulasan