Feb/Mac 2008 Bulan Himpunan Haram UMNO

Kuala Terengganu, 23 Mac – Bulan Februari dan Mac 2008 ‘memahat sejarah’ apabila menjadi bulan Himpunan Haram UMNO Terengganu.

Bermula pada 21 Februari 2008 ahli-ahli UMNO turun ke jalan raya ‘menjilat ludah’ kata-kata pimpinannya sendiri dengan himpunan haram memprotes tindakan Idris Jusoh tidak mencalonkan tokoh-tokoh UMNO di Kuala Nerus, Marang, Hulu Terengganu dan Dungun.

Himpunan haram UMNO berlangsung selama dua di dua lokasi, Wisma Darul Iman dan Hadapan rumah kediaman Idris di Batu Burok.

Walaupun sesudah meraih kemenangan, Idris yang kelam kabut kerana tidak dapat angkat sumpah sebagai Menteri Besar Terengganu telah mengadakan Himpunan Haram di Lapangan Terbang Sultan Mahmud pada 11 Mac 2008

Terbaru adalah Himpunan Haram penyokong-penyokong Idris yang di langsungkan di hadapan Seri Iman Kuala Terengganu.

Memandangkan krisis pelantikan Menteri Besar(MB) Negeri Terengganu masih belum selesai, adalah dijangkakan beberapa siri himpunan haram lagi akan diadakan.

Krisis pelantikan MB selepas PRU 12 adalah mencatat sejarah dalam kemerdekaan Malaysia yang mencapai usia 50 tahun. Tidak pernah sebelum ini ianya berlaku bahkan bukan sahaj di Terengganu, malah pelantikan MB selain dari yang di ‘watikah’ kan oleh Perdana Menteri, berlaku juga di negeri Perlis.




Ulasan