Guan Eng ajak Masyarakat Cina Kuala Terengganu Hayati ‘Amar Ma’aruf Nahi Mungkar’

Kuala Terengganu - ”Terlebih dahulu kepada kawan-kawan yang berugama Islam saya ucapkan salam aidil fitri, selamat hari raya aidil fitri, ‘minal ‘aidin wal faaizin’,”kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng ketika memulakan ucapannya, yang disambut dengan tepukan bergemuruh, dalam satu perjumpaan dengan masyarakat China, disebuah hotel, disini kelmarin.

Beliau yang juga Setiausaha Agung Parti Tindakan Demokratik (DAP) berkata kerajaan negeri Pulau Pinang dibawah Pakatan Rakyat telah memerintah dengan pentadbiran baru melalui sistem ‘Competency, Accountability, Transparancy’ yang menurut beliau diterjemahkan sebagai ‘Cekap, Akauntabel, Telus’ (CAT).

”Cat itu dalam bahasa Inggeris nampaknya kucing, tentu orang kata nampak macam kucing, kucing kena tangkap tikus yang melakukan rasuah dan penyelewengan,
”dengan sistem CAT kita boleh adakan satu pentadbiran yang bersih, yang cekap dan mendengar suara rakyat, boleh mempunyai prestasi yang lebih baik daripada kerajaan yang rasuah, yang hanya jaga diri sendiri dan tak mahu dengar suara rakyat,”jelasnya.

Menurutnya aspek tersebut beliau ambil setelah mempelajari sistem-sistem pemerintahan dari kerajaan yang baik pada masa yang lalu.

”Dalam aspek ini, kita belajar dari sistem perintahan masa lampau yang bagus, kalau dalam Dinasti China, itu dalam Dinasti Tang, dalam empayar Rom, itu dari Maharaja yang terkemuka Marcus dan Aurelius, dan kalau lihat dalam zaman kegemilangan pemerintahan Islam tak lain lagi ialah zaman Khalifah Umar Abdul Aziz,”katanya.

Menerangkan lebih lanjut, beliau berpendapat sistem poltik pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz menjalankan pemerintahan dengan sistem ‘Amar ma’aruf Nahi Mungkar’

”Baginda memperkenalkan sistem pentadbiran berdasarkan amar maaruf nahi mungkar, iaitu kita mesti amalkan yang baik, jauhkan diri yang (dari) buruk,
”Apa gunanya jika kita bina bangunan yang tersergam, terserlah, bangunan besar-besar tetapi diduduki oleh manusia yang jahat, manusia yang rasuah, manusia yang rakus, ini tak bermakna langsung,
“itu sebab kita mesti bina insane yang bermoral, insane bersih, insane berteika, kalau hanya puas hati dengan bangunan tersergam, tak kira sistem rohani atau batin seseorang pemimpin, kita tidak berbeza dengan zaman pemerintahan jahiliyah Mesir atau Fir’aun,”katanya lagi

Namun begitu, katanya, pada masa yang sama beliau tidak menolak kemajuan kerana menurutnya amar maaruf adalah untuk berbuat kebajikan supaya mendapat kemajuan. Justeru kejahatan dan penyelewengan membawa kepada kehancuran.

” Pada masa yang sama kita tidak membelakangkan kemajuan, kita mahu kemajuan,
“amar maaruf ialah untuk buat baik supaya kita boleh maju, dan saya yakin kita boleh maju bila kita lihat pemerintahan Islam, ia adalah paling maju didunia,
”tapi kerana rasuah, akhirnya ia sudah runtuh,”ujarya.

Beliau meluahkan rasa kesal dan marah serta menyelar kerajaan Barisan Nasional yang telah memerintah selama 50 tahun tetapi gagal menghapuskan kemiskinan tegar di Pulau Pinang.

”Saya kata (tanya) kenapa ada miskin tegar begini, yang kebanyakkan 95% datang dari keluarga Melayu? (mereka) tidak boleh jawab,
”saya amat marah, bahawa dalam 50 tahun pemerintah Barisan Nasional, mereka tak dapat hapuskan miskin tegar, wang tak tahu terbang mana!?,”

Katanya lagi, apa yang tidak dapat dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional yang memerintah selama 50 tahun (hapuskan miskin tegar), kerajaan Pakatan Rakyat dibawah pimpinannya akan melaksanakannya dalam satu tahun.

”Bulan Mac, 2009, Pulau Pinang akan menjadi negeri pertama dalam Malaysia hapuskan, basmi miskin tegar,
”ini yang kita cakap amar maaruf nahi mungkar,”tambahnya.




Amaran Kepada Pemimpin UMNO – Jangan Tipu Rakyat!

Kuala Terengganu - Kerajaan negeri dan kepimpinan UMNO/ BN di beri amaran agar jangan menipu rakyat dan digesa memberi penjelasan segera kepada rakyat Terengganu berkaitan penyelewengan yang berlaku dalam penganjuran Piala Monsun.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Batu Buruk, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi Ketika ditemui pada Majlis Rumah Terbuka Majlis Tindakan Dun (MTD) Batu Burok, di Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Ibai, dekat sini, semalam.

“Saya juga ingin memberi amaran kepada beliau jangan menipu rakyat negeri Terengganu.

“Sila beri penjelasan kepada rakyat negeri Terengganu berapa banyak yang telah dibelanjakan untuk menjayakan program Monsun Cup ini daripada wang kerajaan negeri Terengganu.

“Saya minta dia beri penjelasan sebuah syarikat yang diwujudkan iaitu T-Best Event Sdn Bhd yang mana Anggota Lembaga Pengarahnya, terdiri dari pemimpin-pemimpin Umno-Barisan Nasional (BN) negeri Terengganu termasuk Dato’ Wan Hisham sendiri yang terlibat,”katanya yang juga selaku anggota Jawatankuasa PAS PUsat yang mengetuai Lanjah Antarabangsa

Beliau berkata demikian sebagai respon kepada kenyataan Pengerusi T-Best Event Sdn Bhd, Dato’ Wan Hisham Wan Salleh agar pihak pembangkang tidak mempolitikkan isu Kejohanan Kapal Layar Piala Monsun yang diadakan di Pulau Duyong sejak tiga tahun lalu.

Dr. Syed Azman turut mempersoalkan apa kaitannya antara Syarikat T-Best Event Sdn Bhd itu dengan kerajaan negeri Terengganu.

”Berapa banyakkah peruntukkan yang mereka (T-Best) minta atau dapat setiap tahun bagi menjayakan program tersebut daripada kerajaan negeri Terengganu sendiri kepada T-Best Sdn. Bhd?

“Tidak timbul persoalan dia (Wan Hisham) kata Badan Pencegah Rasuah (BPR) sudah ‘membebaskan’ dan tidak berlaku penyelewengan!,

“Apakah penganjuran Piala Monsun itu menguntungkan rakyat negeri Terengganu, sedangkan pada masa sama, beberapa orang individu pemimpin-pemimpin UMNO/BN Trengganu yang terlibat menjadi penganjurnya, tiba-tiba menjadi senang lenang,”katanya yang juga selaku anggota Jawatankuasa PAS peringkat Pusat.

Menurutnya, PAS tidak pernah menolak sebarang bentuk aktiviti sukan yang boleh dijayakan di negeri Terengganu.

“Kita (PAS) tidak pernah menolak sebarang bentuk aktiviti sukan yang boleh dijayakan di negeri Terengganu.

“Tetapi kita (PAS) akan terus menentang sebarang bentuk penyelewengan dan pembaziran dan sebarang bentuk program yang tidak menguntungkan rakyat negeri Terengganu.

Dalam perkembangan yang sama, Pengerusi Penaja Parti Tindakan Demokratik (DAP), Kuala Terengganu, Ng Chai Hing turut mempersoalkan penganjuran perlumbaan perahu layar tersebut.

Beliau berkata walaupun pihak Badan Pencegah Rasuah (BPR) kata tiada penyelewengan, namun tidak nampak sebarang faedah kepada rakyat Terengganu sedangkan perbelanjaan memakan berjuta ringgit.

”Tidak ada peluang berniaga kepada rakyat tempatan dan pekerja-pekerja majoritinya dibawa dari luar,”katanya yang ditemui Buletinonline semalam.

Menurutnya Monsoon Cup adalah satu pertandingan ‘kelas tinggi’ (high class) dimana rakyat jelata diperingkat bawahan tidak mndapat apa-apa faedah.

“Golongan berada sahaja yang dapat menikmati sukan ini, masyarakat yang bawahan dan masyarakat umum langsung tidak mendapat apa-apa,” tambahnya.

Rakyat Telemong Tanpa Pembelaan, UMNO Hulu Sibuk Berlawan

Hulu Terengganu – Tidak sampai tempoh seminggu, UMNO Hulu Terengganu bakal ‘berentap’ yang menyaksikan pertembungan sengit bagi kedua-dua jawatan utama, Ketua dan Timbalan.

Pada tanggal 25 Oktober ini, penyandang ketua, Dato’ Tengku Putera Awang akan dicabar oleh Ahli Parlimen Mohd Nor Othman, manakala Dato’ Rosol Wahid akan dicabar oleh ‘anak muridnya’, Rozi Mamat bagi jawatan timbalan.

“Ada yang macam ibu ayam kehilangan anak. Ke sana kemari tidak menentu,
“apa pun yang penting ialah kita mahu pilih pemimpin masa depan, bukan memilih siapa yang hulur lebih.
”Jika kita salah pilih percayalah umur UMNO tidak akan panjang” kata seorang pemimpin UMNO Hulu Terengganu dalam blognya yang membayangkan kesibukkan mereka.

Pasti banyak banyak wang yang ditabur untuk memancing undi sebagaimana yang dimaksudkan ‘siapa yang hulur lebih’ dalam catatan bekas Exco negeri Terengganu itu.

Dalam keadaan yang berbeza, Mamat Putih, 52, dari Kampung Kubang Palas, Kuala Telemong berkata sehingga kini, tidak ada kunjungan dari wakil rakyat atau pihak UMNO yang menjenguk abangnya yang sakit.

Abangnya, Musa Ismail, 65, yang lumpuh seluruh badannya kerana mengalami ‘stroke’ sejak 3 bulan yang lalu, kini terlantar dirumahnya.

Mamat berkata usaha untuk berubat dengan cara ‘hospital’ dan tradisional serta makan minum abangnya diusahakan oleh anak-anak.

Seorang lagi warga emas, Nik bt Ismail, 80, dari kampung yang sama, sudah tidak dapat melakukan aktiviti harian dan mengharapkan ihsan sahabat handai dan kaum keluarga.

Keadaan rumahnya terlalu uzur jika dibandingkan dengan ‘monumen-monumen’ di Taman Tamadun Islam yang membelanjakan wang rakyat sebanyak RM 250 juta.

Di Kampung Lubuk Batu, dalam daerah yang sama, Raja Ahmad bin Raja Hassan, 51, seorang bekas buruh kontrak, Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) kini hanya boleh ‘mengesot’ kerana kakinya terpaksa dipotong akibat penyakit kencing manis.

”Tak dapat lagi bantuan kebajikan, sekarang harap kepada isteri menoreh getah untuk menyara kehidupan sekeluarga,”katanya ketika ditemui Buletinonlne dirumahnya, kelmarin.

Isteri Raja Ahmad, Zaharah bt Othman, 47, kini terpaksa menyara empat orang anak yang masih bersekolah, termasuk seorang yang dikategorikan sebagai kurang upaya (bisu).

Justeru itu, sempena Aidil Fitri dan bulan Syawal yang mulia, Parti Keadilan Rakyat (PKR) Hulu Terengganu, mengambil inisiatif mengadakan program ziarah dan memberikan sumbangan kepada masyarakat yang kurang bernasib baik khususnya di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Telemong.

Menurut Ketua Bahagiannya, Narawi Embong, 43, program tersebut adalah program tahunan beliau yang diadakan sejak lama dahulu.

”Saya orang berniaga disini (Kuala Telemong), sejak berpuluh tahun, saya lihat ramai orang masih susah dan perlukan bantuan,
”ada kes seorang ibu tunggal yang terpaksa menanggung tujuh anak, tak dapat pembelaan dari kerajaan,
“saya bantu mereka setakat yang saya mampu,”katanya selepas mengagih-agihkan bantuan berbentuk ‘hamper’, kepada enam keluarga yang tidak bernasib baik.

Hadir sama dan turut menyampaikan sumbangan adalah Cikgu Fariz Musa, Ketua Angkatan Muda (AMK) Terengganu dan Mohd Ridzwan Embong, Ketua AMK Hulu Terengganu.

Dalam Pilihanraya Umum Ke 12 Mac lalu, Rozi Mamat, UMNO/BN telah memenangi kerusi DUN Telemong menewaskan Engku Abu Bakar dari PKR dengan majoriti 5,983 undi.

Ulasan