Kerajaan Tidak Serius Tangani Masalah Kenaikan Harga Barang – Mustafa Ali


Kuala Terengganu - Kerajaan Pusat tidak serius menangani masalah kenaikan harga barangan yang dihadapi oleh rakyat, meski pun harga minyak dunia mulai turun.

Justeru itu, PAS akan memastikan kerajaan akan mengambil tindakan proaktif bagi meringankan beban rakyat akibat kenaikan tersebut.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Mustafa Ali berkata penurunan harga minyak yang diumumkan oleh Perdana Menteri dan kerajaan terlalu kecil dan tidak sepadan dengan penurunan harga minyak dunia hari ini.

“Saya lihat kerajaan tidak serius tangani masalah kenaikan harga barang meski pun harga minyak dunia sudah turun dengan banyak dan kerajaan perlulah proaktif.

“Rakyat amat terasa terbeban dengan kenaikan itu walau pun Pak Lah (Perdana Menteri) telah turunkan harga minyak tetapi tidak padan dengan masa minyak dikenaikan,” ujarnya ketika dihubungi kelmarin.

Menurut Dato’ Mustafa, dengan penurunan harga minyak dunia hari ini kerajaan sepatutnya dapat menurunkan harga minyak negara lebih banyak lagi.

Katanya, kerajaan juga perlu bijak menangani krisis ekonomi terutama berkaitan harga minyak agar tidak membebankan rakyat.

“Kita (PAS) mahu pastikan kerajaan dapat turunkan harga barangan selari dengan penurunan minyak.

“Kerajaan perlu hati-hati membuat jangkaan berhubung dengan harga minyak dan tidak menaikkan harga minyak secara mendadak kerana ‘takut’ (bimbang) nanti dikatakan tidak pandai meramal,” ujarnya.

Menurutnya, kerajaan perlu mengambil pengajaran dan pengalaman daripada apa yang berlaku sebelum ini akibat tidak membuat jangkaan tepat terhadap kenaikan harga petrol dan diesel pada April 2008 lalu.

Kesannya, kata beliau rakyat terpaksa menanggung beban kenaikan harga barang dalam tempoh yang lama.

Oleh itu, katanya kerajaan pusat juga perlu serius dalam menangani masalah kenaikan harga barang dan krisis ekonomi.

Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 4 November 2008 lalu telah mengumumkan penurunan harga petrol dan diesel sebanyak 15 sen seliter.


ADUN Sura Usaha Bantu Pelajar Yang Dinafikan Hak


Dungun – Bekas pelajar Sekolah Menengah Imtiaz Dungun, Mohd Danial Razali yang dinafikan haknya untuk mendapat pinjaman pendidikan bagi melanjutkan pelajaran, telah pun selamat berada berada di bumi para anbiya’, Jordan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura, Ustaz Wan Hassan Ramli memberitahu demikian ketika dihubungi Buletinonline semalam.

“Kini beliau sedang menunggu untuk kemasukkan dan meneruskan pelajarannya di Universiti Yarmouk,
“dengan sumbangan orang ramai yang prihatin dan pihak saya sendiri, beliau dapat dibantu,”katanya.

Beliau berkata pihaknya dengan kerjasama Majlis Tindakan DUN Sura akan terus berusaha seberapa termampu bagi membantu pelajar-pelajar cemerlang dalam kawasan tersebut, khususnya yang dinafikan hak untuk mendapat pinjaman dari kerajaan negeri.

Mohd Danial antara pelajar Sekolah Menengah Imtiaz Dungun yang mendapat kelulusan cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2007 sehingga mendapat tawaran daripada Kementerian Pengajian Tinggi untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang syariah di Universiti Yarmouk, bagaimanapun dia gagal mendapat biasiswa.

Danial nyaris gagal untuk menyambung pelajarannya apabila permohonannya untuk mendapatkan pinjaman biasiswa daripada Yayasan Terengganu ditolak

Bapanya Mohd Razali Aman, 57, yang bekerja sebagai penjual serbuk kopi tidak mampu menyediakan perbelanjaan yang begitu besar.

Walaupun begitu, Razali yang tidak sampai hati melihat anaknya terkandas dalam pelajaran telah berikhtiar untuk mendapatkan sejumlah wang bagi membiayai yuran pendaftaran.

“Sebaik sahaja ditawarkan pengajian di universiti di luar negara, Danial membuat permohonan untuk mendapatkan pinjaman biasiswa, tetapi permohonannya ditolak.

“nasib baik ada pihak yang menghulurkan bantuan,” kata Razali yang turut mendapat sumbangan hasil derma orang ramai di beberapa surau berdekatan untuk membantu anaknya.

Wan Hassan menyatakan kekesalannya ekoran tindakan kerajaan negeri yang terus melakukan diskriminasi dan pilih kasih dalam memberikan bantuan.

“Sepatutnya Yayasan bertanggungjawab membantu pelajar melanjutkan pelajaran, terutamanya pelajar cemerlang seperti Danial,

“namun jelas sikap tidak bertanggungjawab kerajaan Umno/ Barisan Nasional terus melakukan penindasan kepada mereka yang dianggap sebagai penyokong PAS,”ujarnya.

Ulasan

Amisha berkata…
Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut