Kesan Krisis Kewangan Dunia - Industri di Terengganu Bakal Menghadapi Zaman Gelap

Kemaman - Industri di Terengganu bakal mengalami zaman gelap akibat kesan krisis kewangan dunia yang mula dirasai oleh pemain-pemain industri yang berpengkalan di Kerteh dan Telok Kalong dekat sini.


Beberapa kilang gergasi pengeluaran seperti Tioxide dan Polyethylene dimaklumkan kini mengurangkan operasi pengeluaran masing-masing.

Antaranya hanya meneruskan pengeluaran melalui satu saloran pengeluaran sahaja berbanding sebelum ini yang menggunakan empat saluran pengeluaran


Seorang pekerja kilang Tioxide yang mahu dikenali sebagai Salim Mahmud memberitahu pengeluaran bahan dioksida dari kilang tersebut terpaksa di kecilkan skalanya kerana permintaan terhadap barang tersebut semakin mengecil.

Menurutnya pesanan baru dari pasaran tempatan dan luar Negara tidak diterima menyebabkan hasil produk itu terpaksa disimpan didalam gudang.

Katanya pihak pengurusan kilang tersebut mengibaratkan perjalanan industri itu umpama memandu kereta dengan cermin hadapan yang gelap.

“Pihak pengurusan tertinggi memberitahu sekarang macam memandu kereta dengan cermin hadapan yang gelap,

“pemanduan kini hanya dengan melihat cermin sisi dan cermin belakang,”ujarnya membayangkan industri tersebut sedang menghadapi keadaan masa depan yang tidak menentu.

Justeru, beliau dimaklumkan kini pihak pemgurusan kilang sedang berikhtiar bagaimana untuk memastikan pengeluara terus berjalan bagi menyelamat pekerja dan kakitangan tersebut dari diberhentikan.

Selain dari itu beliau berkata beliau diberitahu oleh beberapa pekerja kilang Polyethylene juga menghadapi masalah yang sama.

Pengeluaran kilang tersebut juga dimaklumkan telah mengambil langkah mengurangkan pengeluarannya.

Oleh itu menurut Salim, sekiranya kerajaan Terengganu tidak membuat keputusan segera menghadpi krisis

Ekonomi, ia akan menyebabkan pengangguran meningkat akibat dari pemberhentian pekerja-pekerja kilang tersebut



Madrasan Al-Ansar Perlu Bantuan

Hulu Teregganu - Madrasah al-Ansar Kampung Basung dalam kawasan Dewan Undangan Negeri Telemung dekat sini memerlukan sokongan orang ramai bagi menyiapkan pembinaannya yang kini sudah mencapai 60%.

Timbalan Pengarah madrasah, Mamat Mat Min, berkata, sumbangan derma dan sedeqah dari orang ramai perlu bagi menyiapkan segera madasah tersebut bagi melicinkan lagi usaha dakwah dan tarbiah.

Beliau berkata pelbagai program telah dijalankan di madrasah al-Ansar antaranya siri kuliah yang dikendalikan oleh Ketua Urusan Ulamak PAS kawasan, Ustaz Kamaruzzaman Abdullah.

Katanya selain itu, kuliah ia juga menjadi pusat aktiviti kem tahfiz hujung minggu dan kem masa cuti yang melibatkan para pelajar sekitar Dun Telemong.

Katanya lagi pembinaan madrasah yang dilaksanakan secara bergotong royong telah membelanjakan kos kira-kira RM500,000 daripada kos keseluruhannya yang dianggarkan RM1juta.

Dalam usaha meningkatkan fungsi madarasah tersebut sebagai pusat ilmu setempat, beliau berkata, pihak madrasah membeli sebidang tanah bersebelahan dengan harga RM50,000 untuk dibina tempat penginapan para pelajar.

Justeru itu, beliau menyeru orang ramai, yang ingin menghulurkan derma sedeqah dan lain-lain boleh berbuat demikian ke dalam akaun Madrasah Al-Ansar di Bank Muamalat yang bernombor 13010053183729.

Sebarang pertanyaan bolehlah menghubunginya di talian 019-9622834 atau Khairuddin (setiausaha) 019-9650031.

Ulasan