Kuala Besut ‘Bandar Mati’ Di Musim Tengkujuh


Kuala Besut – Penganjuran acara-acara antarabangsa seperti Pertandingan Perahu Layar Piala Monsun yang sedang berlangsung di Kuala Terengganu dan Pertandingan Kuda Lasak yang baru tamat di Setiu, tidak membawa impak yang besar kepada kemajuan ekonomi rakyat.


Tinjauan Buletinonline ke bandar ini beberapa hari lalu mendapati Kuala Besut tidak berubah dan tetap menjadi ‘bandar yang mati’, tatkala musim tengkujuh.

Keadaan Kuala Besut terlalu sunyi, amat berbeza dengan suasana beberapa bulan yang lalu ketika musim puncak dengan bunyi enjin bot yang keluar masuk di pintu muara.

Deretan kedai makan disepanjang laluan masuk ke jeti pelancong sibuk melayani pelanggan ketika itu, kini bertukar sebaliknya, dengan hanya sebuah kedai makan sahaja kelihatan meneruskan operasi.

Sementara itu, di hentian kereta sewa Kuala Besut, lebih lapan buah kereta sewa tersadai kerana tiada pelanggan.

Seorang pemandu kereta sewa yang ditemui berkata, sehingga kini pendapatan mereka masih bergantung kepada kedatangan pelancong yang bercuti ke Pulau Perhentian.


Oleh itu, menurutnya, apabila musim tengkujuh tiba, pendapatan mereka merosot kerana pelancong berkurangan.





Berjuta Kutu Beruang Serang Besut dan Setiu

Setiu
– Kerajaan khususnya agensi-agensi berkaitan digesa mencari penyelesaian segera kepada masalah serangan kutu beruang yang kini sudah menjadi ancaman kepada lebih 3,000 penanam padi di daerah Besut dan Setiu.


Sekiranya serangan kutu beruang tidak dapat dikurangkan dan tiada kaedah yang dijumpai bagi mengurangkan populasi serangga tersebut, hasrat kerajaan negeri khususnya Menteri Besar Dato’ Ahmad Said, untuk meningkatkan pengeluaran hasil padi adalah umpama ‘angan-angan Mat Jenin’.

Timbalan Pengerusi Gerak Tani Sedar Malaysia (Sedar) Tuan Haji Mohamad Said (Gambar kiri) berkata kutu beruang atau nama saintifiknya Scotinophara Coarctata kini sudah sudah berkembang biak dan menjadikan kawasan jelapang tersebut sebagai tempat bertelur.

“Menurut pemerhatian dan maklumat yang diperolehi dari pihak-pihak berkaitan, kutu beruang kini sudah berkembang biak, bertelur dan membiak dicelah-celah rekahan sawah padi dan kebun atau lading sawit berhampiran’” katanya ketika ditemui selepas membuat tinjauan sekitar di Kampung Bintang dekat sini kelmarin.

Beliau berkata tinjauan yang dilakukan adalah ekoran dari laporan serangan serangga perosak tersebut yang telah memusnahkan 130 ekar padi dikampung itu.

Katanya tinjauan tersebut juga dibuat bagi mengumpulkan maklumat yang lebih terperinci berkenaan kerugian yang ditanggung oleh para pesawah dikawasan itu.

“Seramai 53 orang pesawah yang mengerjakan 130 ekar padi telah musnah dalam tempoh yang begitu pantas, tidak sampai dua minggu padi mereka menjadi hangus,”ujar beliau.

Selain itu, katanya, beliau turut membuat pemerhatian dan telah menerima laporan terdapat berjuta-juta kutu beruang kini menyerang bandar Jerteh dan kawasan sekitarnya.

Seorang petani Mustaffa Daud, 40, (Gambar kanan) yang berasal dari Kampung Bintang ketika ditemui berkata kutu beruang terlalu banyak dan ada dimana-mana sahaja.

Selain memusnahkan tanaman padinya, katanya kutu tersebut merimaskan kehidupan terutamanya ditempat yang bercahaya ketika waktu malam.

“Serangan agak teruk berbanding tahun lalu, saya hanya boleh mengutip hasil (padi) satu guni bagi kawasan 3 ekar,

“waktu malam ia suka cahaya, masuk kedalam rumah, mengganggu penduduk berjamaah di masjid.”katanya yang mengusahakan kira-kira kawsan padi seluas 7 ekar.

Seorang kakitangan awam yang ditemui di Bandar Jerteh, Zulkifli Ahmad, 48, berkata kutu beruang terlalu banyak dan merimaskan kehidupan seharian.


“Kalau sembahyang berjamaah dimasjid waktu malam, apabila sujud kutu beruang ada depan hidung atas tikar sejadah,

“pergi ke Bandar waktu malam penuh dengan serangga tersebut, menghurungi lampu termasuk lampu mesin ATM (Juruwang Automatik) di depan bank dan dikedai-kedai makan,”tambahnya.

Seorang pegawai Projek Pembangunan Pertanian Terengganu Utara (KETARA) mengakui bahawa kutu beruang menjadi ancaman yang besar kepada pesawah padi dan menganggu kehidupan penduduk setempat.

Beliau yang tidak mahu dekenali berkata pihaknya (KETARA) sudah membincangkan perkara tersebut dalam mesyuarat namun tindakan yang akan diambil bagi mengurangkan jumlah kutu tersebut belum diputuskan.

Buletinonline dimaklumkan kutu tersebut boleh dihapuskan dengan meyembur racun disawah padi tetapi air mesti dimasukkan memenuhi sawah tersebut sebelum semburan racun dibuat.

Selain itu, tindakan yang mungkin diambil adalah memerangkap kutu tersebut dengan memasang lampu diatas parit air.

“Kutu beruang amat tertarik dengan cahaya lampu, serangg ayng berkumpul pada lampu yang terletak diatas parit akan jatuh dan dinhanytkan oleh air,”tambahnya.

Tiada Lagi Masjid Hadhari

Jerteh
– Impian bekas Menteri Besar, Dato Seri Idris Jusoh untuk melihat ‘buah tangannya’ masjid indah dan terbesar di bandar ini dinamakan sebagai ‘Masjid Hadhari’ mungkin tidak menjadi realiti. (Gambar - papan tanda Masjid Hadhari telah ditanggalkan)


Buletinonline dimaklumkan hari ini oleh penduduk sekitar masjid tersebut ada pihak yang telah menanggalkan papan tanda besar bertulis ‘Masjid Hadhari’ dihadapan masjid itu baru-baru ini.

Menurut seorang daripada mereka, Mustafa Husin, 67, beliau difahamkan ‘pihak istana’ telah mengarahkan supaya papan tanda tersebut di lenyapkan kerana masjid itu tidak akan dinamakan dengan nama ‘Masjid Hadhari’.

Ada orang tanggalkan ‘label’ masjid hadhari depan masjid baru-baru ini, tak tahu siapa yang tanggalkan,
“tapi mengikut orang ramai, arahan ‘pihak istana’, pasal masjid ini akan diberi nama dengan nama lain,”katanya yang ditemui Buletinonline hari ini.

Seorang lagi penduduk, Ramli Awang, 58, ketika ditemui turut mengesahkan perkara tersebut namun tidak pasti apakah nama yang akan diberikan kepada masjid yang dikatakan bernilai RM10 juta.


Ulasan