Menjelang Monson Cup 2008 – Golongan Nelayan dan Miskin Masih Tidak Terbela

Kuala Terengganu - Kerajaan negeri Terengganu menyatakan tujuan penganjuran pertandingan kapal layar piala Monsun (Monsoon Cup) adalah untuk membela dan memberi peluang pekerjaan kepada golongan nelayan dimusim tengkujoh.


Namun sejak dilaksanakan bermula 2005, Monsoon Cup disifatkan oleh banyak pihak sebagai ‘membazir’ dan tidak memberi manfaat yang banyak kepada rakyat khususnya golongan nelayan.

Keghairahan kerajaan negeri meneruskan penganjuran ‘kononnya’ sukan bertaraf dunia itu bagi kali keempat berturut-turut tahun ini (2008) membuktikan pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) tidak prihatin masalah rakyat.

Keluhan, rintihan serta pengaduan rakyat miskin di negeri yang kaya dengan hasil petroleum dan gas ini langsung tidak dapat melembutkan hati-hati ‘batu’ para pemimpin terbabit.

Ketua Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani melahirkan rasa kesal dengan sikap pemimpin kerajaan BN yang masih mengulangi siri-siri pembaziran.


Ini kerana, katanya majoriti rakyat di negeri ini masih menghadapi kemelut kemiskinan yang tinggi. (Gambar kiri - pemimpin Umno-BN gembira meraikan Monsoon Cup 2007)

“Pemuda PAS kesal dengan sikap kerajaan BN sekarang yang masih mengulangi siri-siri pembaziran yang pernah dibuat oleh pemimpin Umno-BN yang lalu.

“Rakyat yang miskin masih tinggi, mereka (rakyat) dalam suasana menghadapi raya aidiladha dan ditambah sekarang musim tengkujuh,” jelasnya ketika dihubungi hari ini.

Beliau yang juga Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat mengingatkan kerajaan negeri tumpuan terhadap kebajikan rakyat yang susah dan ditimpa bencana wajar diutamakan.

Menurutnya, tumpuan bantuan kepada rakyat perlu diutamakan dan bukan agenda bersuka-ria atau berpesta.

Manakala, Ketua Angkatan Muda KeADILan (AMK) Terengganu, Fariz Musa bersependapat bahawa kerajaan tidak sepatutnya menjadikan musim banjir ini suatu pesta bersuka-ria kerana masih ramai rakyat yang menderita kerana kemiskinan dan ditimpa musibah banjir.

Katanya, rakyat menderita dengan suasana ini dan usaha serta tindakan mengadakan monsun cup di musim tengkujuh memberi gambaran cukup jelas bahawa ini merupakan pesta golongan elit. (Gambar kanan - rumah-rumah uzur penduduk Pulau Duyong)

“Aktiviti sukan perlumbaan kapal layar itu untuk golongan elit tetapi dalam masa sama rakyat Terengganu menghadapi kesukaran dan kesusahan disebabkan oleh banjir.

“Kita anggap tindakan mengadakan monsun cup itu suatu yang tidak betul dan seharusnya peruntukan itu disalurkan kepada golongan rakyat terutama di kawasan pendalaman dan fakir miskin yang sudah pasti memerlukan bantuan dari pihak kerajaan,” jelasnya.

Sehubungan itu, Angkatan Muda KeADILan (AMK) Rakyat akan mengerahkan jentera pemudanya di seluruh bahagian agar bersiap sedia turun ‘padang’.

“Kita minta seluruh AMK di negeri Terengganu membuat persiapan dan persediaan bagi kita (PKR) membantu terutama di kalangan rakyat yang menghadapi kesulitan dalam menghadapi banjir.

“Keperluan barangan makanan untuk diagihkan kepada mangsa seluruh negeri Terengganu melalui AMK Bahagian-bahagian.

Ulasan