Pemimpin Umno ‘Kuat Iman'?

Kuala Terengganu – Peralihan kuasa yang bakal berlaku dalam kepimpinan Umno yang melibatkan jawatan tertinggi parti itu hanya tinggal empat bulan dari sekarang

Berikutan itu, Timbalan Presiden Umno, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak mempunyai peluang yang sangat ‘cerah’ untuk melangkah ke jawatan paling tinggi sebagai Perdana Menteri Malaysia yang keenam.

Kini, parti Umno sedang menghadapi Mesyuarat Pemilihan Umno bahagian di seluruh negara bagi memilih kepimpinan parti di bahagian-bahagian berkenaan.

Demi merebut jawatan sebagai tiket untuk mendapat pangkat dan harta, berlakulah usaha lobi melobi, rasuah dan sogokan yang berselindung disebalik nama yang lebih lunak sebagai ‘politik wang’.

Ketua Umno Bahagian Gua Musang, Tengku Razaliegh Hamzah berkata dalam Umno hanya pemimpin yang kuat ‘iman’ sahaja boleh menang.

Menurutnya, mana-mana pemimpin Umno yang ingin bertanding dalam pemilihan Majlis Tertinggi Parti atau Ketua Bahagian mesti seseorang yang kuat ‘iman’.

“Betul Mat, kalau hendak menang pemilihan jawatan tertinggi parti atau mana-mana bahagian mesti kena kuat ‘iman’.

“’Iman’ bagi orang Umno adalah ‘duit’..jika tidak ada duit jangan haraplah kamu hendak menang. Sebab itu, mereka (pemimpin) yang bertanding hari ini semua itu mereka yang kuat ‘iman’ belaka,” ujarnya dengan sinis kepada seorang Wartawan ketika Mesyuarat Pemilihan Umno Bahagian Tumpat, Kelantan, baru-baru ini.

Katanya, orang Umno hanya ‘berimankan’ duit dan kerana duit kebenaran serta keikhlasan tidak bernilai lagi.

Buletinonline difahamkan, rupa-rupanya duit itu merupakan ‘iman’ bagi orang Umno yang melengkapkan lagi dakwaan PAS serta parti-parti pembangkang lain.

Justeru Anggota Parlimen Gua Musang itu berkata beliau gagal untuk bertanding Presiden Umno kerana beliau kurang iman, iaitu kurang duit.

Shapian Kecewa Lagi - Tak Dibenar Bertanding Dua Kali Tahun Ini


Kuala Nerus – Tahun 2008 memang tahun yang 'malang' bagi Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kawasan Seberang Takir, Mohd Shapian Ali.

Pada 20 Februari lalu, Bekas Menteri Besar, Dato’ Seri Idris Jusoh tidak membenarkan Shapian bertanding bagi mewakili Umno/BN untuk mewakili kerusi DUN Seberang Takir.

Idris telah menggugurkan Shapian dari senarai calon untuk PRU 12, 2008, dan tempat beliau diganti dengan muka baru Razif Abdul Rahman, adik kepada bekas AP Kuala Nerus Azmi Abdul Rahman yang juga digugurkan oleh Idris.

Ekoran dari tindakan Idris itu, para penyokong Shapian telah turun berhimpun secara haram ke jalanraya selama dua hari.

Mereka telah berhimpun di hadapan Wisma Darul Iman, kemudian berarak ke kediaman rasmi Idris di Batu Burok.

Setelah lapan bulan berlalu PRU 12, Shapian dilanda malang sekali lagi.

Kali ini beliau tidak dibenarkan tidak dibenar bertanding jawatan Naib Ketua Umno Bahagian Kuala Nerus pada mesyuarat perwakilan Umno bahagian itu (8 November).

Beliau kecewa dan hairan dengan tindakan pengurusan Umno bahagian itu kerana pada 21 September lalu, menerima surat tawaran memaklumkannya layak bertanding jawatan itu selepas mendapat pencalonan mencukupi tetapi pada 3 November lalu, menerima sepucuk surat lain mengesahkannya tidak layak bertanding.

“Berdasarkan surat itu, alasan diberi tidak membayar yuran tahunan RM1 menjelang tarikh akhir pada 31 Disember 2007.

“Melalui surat itu, saya dimaklumkan hak itu ditarik semula mengikut Fasal 6.2 Perlembagaan Umno sekali gus jawatan saya sebagai Ketua Cawangan Umno Seberang Takir Pantai turut gugur dengan sendiri.

“Kekeliruan ini membuktikan pengurusan Umno bahagian itu begitu lemah dan memalukan kerana melakukan kesilapan sedemikian,” katanya pada sidang media di rumahnya di Kampung Tok Jembal, di sini, kelmarin.

Katanya, yuran tahunan itu cuma RM1 dan sudah dijelaskan sebelum ini, malah kerana tidak berpuas hati dengan masalah itu, beliau sudah membawanya ke peringkat atasan termasuk Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri yang juga Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said.

“Saya sudah menghantar surat kepada Ibu Pejabat Umno menyatakan isu yuran itu hanya kesilapan teknikal.

“Bagaimanapun, hingga hari ini, saya belum menerima sebarang surat rasmi daripada Umno Pusat mengenai status saya sama ada layak bertanding atau sebaliknya.

“Esok (semalam) hari persidangan dan saya berharap persidangan itu ditangguhkan sehingga masalah dan kekeliruan itu diselesaikan,” katanya.

Lihat Galeri : Bukan Budaya Kita

Ulasan

Amisha berkata…

Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut