Pertukaran Pegawai TCS Panaskan Kempen Pilihanraya

Kuala Terengganu – Lebih 60 orang pegawai pekhidmatan negeri Terenganu (TCS) termasuk beberapa pegawai tinggi telah ditukar tempat kerja ataupun bertukar jawatan dan seorang pegawai kanan telah ditamatkan kontrak.

Penstrukturan semula jentera pentadbiran kerajaan itu dilihat menjadi satu isu yang akan memanaskan pilihnaraya kecil Parlimen Kuala Terengganu yang akan berlangsung 17 Januari depan.


Antara pegawai kanan yang terbabit adalah Yang DiPertua Mjlis Perbandraan Kemaman Mustofa Abdul Rahman, Setiausaha Sulit Menteri Besar, Idham Mustafa, Timbalan Setiausaha Kerajaan, Wan Nawawi Wan Ismail. Pegawai Daerah Dungun, Mohd Akil Mat dan Pegawai Daerah Besut Wan Harujan Sulaiman.

Manakala kontrak perkhidmatan Ketua Pegawai Ekskutif, Majlis Agama dan Adat Istiadat Melayu Trengganu (MAIDAM) Datuk Alwi Moahamd tidak disambung semula.

Menurut seorang jurucakap kerajaan ia adalah sebahagian daripada penyusunan semula pentadbiran secara besar-besaran yang akan berkuatkuasa pada 1 Januari depan.

Katanya para pegawai rendah pula ditukarkan samada kerana telah terlalu lama diletakkan dalam satu-satu jabatan atau agensi atau kerana didapati tidak melaksanakan tugas sebagaimana yang dikehendakki.

Walaupun beliau berkata ianya adalah amalan pertukaran biasa, namun para pegawai yang terlibat dengan penstrukturan tersebut melihatnya sebagai sesuatu yang ‘tergesa-gesa dan tidak diperlukan’.

Seorang pegawai yang tidak mahu dikenali berkata, pertukaran tersebut disifatkan sebagai ‘menggigit’ kerana mereka telah menjadi mangsa semata-mata kerana tidak termasuk dalam kem tertentu dalam pentadbiran negeri.

Justeru, sekitar jam 5 petang semalam, satu sepanduk ‘membantah’ tindakan tersebut telah dinaikkan dihadapan bangunan pentadbiran negeri, Wisma Darul Iman, oleh kumpulan yang tidak berpuas hati dengan tindakan tersebut

Ulasan