40 Peratus Keluar, Suasana Pagi Hari Mengundi Tegang


Bukit Gantang - Kira-kira 40 peratus telah keluar mengundi di kawasan Parlimen Bukit Gantang sehingga tengah hari ini.

Kesesakan teruk di jalan-jalan utama menyebabkan laluan ke pusat-pusat pembuangan undi agak lembab, menyebabkan ‘team Buletinonline’ sukar untuk bergerak.

Hujan yang mulai turun tengahari ini dijangka menambahkan lagi kesulitan orang ramai yang ingin keluar membuang undi.

Sumber-sumber PAS dan PKR mendakwa gas pemedih mata telah dilepaskan oleh polis di SMK Pengkalan Aur dalam DUN Changkat Jering, Bukit Gantang ekoran kekecohan yang berlaku antara penyokong.

Menurut perangkaan yang dikeluarkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), sehingga jam 10 pagi tadi, 17.7 peratus atau 9,849 pengundi di Bukit Gantang telah keluar membuat pilihan sebagaimana di petik Malaysiakini.

Beberapa ketegangan telah berlaku di beberapa pusat membuang undi antaranya di Madrasah Al- Khairyah Addiniah, Kampung Larut Tin, Dun Changkat Jering.

Kekecohan berlaku sewaktu ketibaan Menteri Belia dan Sukan, Dato' Ismail Sabri, apabila sorak-menyorak dan ejek-mengejek berlaku antara penyokong Pakatan Rakyat (PR) dan Barisan Nasional (BN)

Sebelum itu sekitar jam 10.30 pagi, ketegangan turut berlaku di pusat membuang undi SK Air Putih apabila kenderaan yang dinaiki calon PAS, Dato' Seri Mohd Nizar Jamaluddin dihalang oleh penyokong BN.

Beberapa penyokong BN yang fanatik telah menyerbu dan menendang kenderaan tersebut sekaligus menyebabkan penyokong Pakatan Rakyat marah dan bertindak balas sebelum FRU datang dan menenangkan suasana.

Manakala Harakahdaily melaporkan Di SMK Pengkalan Aur, dalam DUN Changkat Jering kekecohan telah berlaku apabila penyokong BN menghalang petugas PAS berada berhampiran mereka.

Ketegangan berlaku ekoran terdapat kalangan petugas BN yang mencurah air ke atas penyokong PAS dan Pakatan Rakyat.






Ulasan