Ahmad Said Pecat ‘Bala Tentera’ Idris Jusoh, Lakukan Penyelewengan Lebih Teruk


KUALA TERENGGANU – Kemelut politik Terengganu pada 14 April lalu merupakan kemuncak perjuangan hidup mati para ‘jeneral’ bekas Menteri Besar (MB) Dato’ Seri Idris Jusoh.

Walaupun Idris tidak lagi menjadi pemerintah, lebih separuh jeneral Idris menganggotai Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu sebagi wakil-wakil rakyat yang menang dalam pilihanraya umum lalu.

Oleh itu, tindakan ‘kamikaze’ bekas Setiausaha Politik Idris, Dato’ Ahmad Ramzi sewajarnya dianggap ‘syahid’ oleh kumpulan yang menentang MB Dato’ Ahmad Said

(Gambar - Lihat muka-muka Exco sekarang yang tak malu, menerima jawatan walaupun bersama Rosol membantah pelantikan Mad Said.)

Sekiranya Ramzi didapati bersalah oleh mahkamah kerana menghantar SMS ugut bunuh, pengorbanan beliau mungkin dianggap berbaloiIa senada dengan kenyataan ADUN Ajil, Dato’ Rosol Wahid, yang sekali lagi menjadi sebagai ketua ‘kumpulan pemberontak’.

Rosol telah mengumumkan pada siang media disebuah hotel, pagi 15 April, 10 ADUN UMNO/BN tidak akan hadir (memboikot) sidang DUN yang sedang berlangsung.

Rosol yang juga ketua membantah pelantikan Ahmad sebagai MB setahun lalu berkata, ia adalah kemuncak kepada krisis tidak percaya kepada pentadbiran Ahmad Said. (Lihat Video Kami Nak Deris Natang di Buletin Online Channel)

Mereka begitu serius sehingga sanggup ‘menelanjangkan’ Ahmad dengan mendedahkan kepada media, perkara-perkara yang didakwa mereka sebagai ‘Laporan kelemahan MB Terengganu’.

Walaupun senarai itu turut dihantar kepada Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak di Putrajaya, namun Ahmad Said tidak dilucutkan jawatan sebagai Menteri Besar kerana Putrajaya menganggap kemelut itu bukan masalah kerajaan.

Justeru mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di PWTC hanya menurunkan pangkat Ahmad dalam parti dan melantik sepupu Najib, Dato’ Hishamudin Hussein menjadi Pengerusi UMNO Terengganu yang baru.

Itu cerita yang timbul ke permukaan. Apa cerita dibawah ?

Sebenarnya, perang para jeneral Idris menentang Ahmad Said ‘habis-habisan’ pada 14 April lalu adalah untuk menyelamatkan bala tenteranya yang telah dipecat beramai-ramai dua minggu sebelumnya.

Pada 1 April 2009, Ahmad telah membubarkan Unit Bestari (U-Best) satu unit askar-askar upahan yang telah dibentuk dalam zaman pemerintahan Idris dulu.

U-Best adalah barisan hadapan (frontline) selain Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) bagi memperkukuhkan kerajaan ‘Islam Hadhari Terengganu Bestari’ yang sudah lenyap kini.

Ia merupakan unit kembar kepada UKOM yang bertindak sebagai ‘mulut’ kepada kerajaan Idris sebagaimana digariskan dalam Rancangan Pembangunan Negeri Terengganu (RPNT) 2004 -2008.

U-Best juga askar-askar Idris yang turut menjalankan kaji selidik di DUN-DUN membantu penyelidikan yang dibuat oleh Terengganu Development Institut (TDI).

Ahmad telah mengambil tindakan memperkukuhkan regimnya dengan menggantikan askar-sakar yang dianggap setia kepada Idris.

Menurut seorang bekas anggota U-Best yang dihubungi Buletinonline, mana-mana anggota U-Best yang boleh beralih, menyatakan kesetiaan kepada Ahmad, akan dikekalkan dalam agensi baru itu.

”Agensi Pembangunan Masyarakat Terengganu atau nama singkatannya APMT secara rasmi mula berkuatkuasa pada 1 April 2009,”katanya.

Pada umumnya, kata beliau, APMT di tubuhkan untuk meneruskan kesinambungan tugas-tugas U-BEST.

Katanya, organisasi APMT dalam satu DUN berjumlah 16 orang; seorang Ketua Penyelia Pembangunan Masyarakat Terengganu, 2 orang Penyelia Pembangunan Masyarakat Terengganu dan 13 orang Pembantu Pembangunan Masyarakat Terengganu.

Namun katanya, Agensi yang baru ini lebih teruk ‘penyelewengan’ dan ‘penyalahgunaan kuasa’ dari apa yang telah dilakukan pada zaman Idris.

”Fokus utama APMT kali ini lebih serius kepada "daftar pemilih" dan "keahlian UMNO", memandangkan UMNO perlu bekerja keras membuat persediaan awal bagi menghadapi Pilihanraya ke 13,”ujarnya.

Ahmad Said menggunakan APMT, yang ditubuhkan dan digajikan dibawah kerajaan negeri, namun melakukan kerja-kerja parti UMNO !


Ulasan