Baru betul ! Bandaraya Warisan Pesisir Air !

KUALA TERENGGANU – Setiap kali mendung berarak dan langit hitam menyelubungi pantai Batu Burok, para peniaga 12 buah kedai ‘kembar siam’ yang melekat dengan belakang pusat Akuatik, dekat sini, menjadi rungsing dan bimbang.


Bukan sahaja pelanggan tidak menghampiri premis mereka, meja, kerusi, sajian serta seluruh kedai akan digenangi air, sekiranya hujan turun dengan lebat.


Abdul Rashid Abdul Wahab, 44, berniaga di kedai nombor 6 berkata, banjir kilat akan berlaku kerana ketiadaan longkang hadapan, menyebabkan air hujan yang turun dari atap, terus mengalir ke dalam kedai.

”Pada mulanya kami berniaga tepi pantai, kemudian berpindah ke tepi jalan, bila pembinaan hospital berlangsung dan premis kedai ini siap, MBKT arah kami pindah masuk,

”mula-mula dulu kami amat gembira, tapi sekarang agak susah sikit keana masalah ini,”katanya ketika ditemui semalam.

Manakala usahawan muda, Siti Haja Nadia, 23, berkata
bentuk pembinaan bumbung premis itu terlalu tinggi, menyebabkan tempias yang kuat membasahi kerusi, meja dan makanan yang disajikan.

”hujan tepi pantai biasanya datang dengan angin kuat, setiap kali hujan kami tak dapat nak berniaga, pelanggan pun tak singgah, kerana tempias kuat,

”atap ‘fesyen ini’ tak boleh halang, habis semua basah,”katanya dengan nada sedih.

Menurutnya beberapa kali aduan telah dibuat kepada pihak Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), tapi tidak ada tindakan yang positif.

Katanya, masalah bahagian belakang yang sentiasa digenagi air sebelum ini sudah selesai, apabila pihak MBKT datang menampal bocoran.

”Itu pun sebab pihak suratkhabar hebohkan, baru MB datang dan pihak MBKT segera baiki,

”masalah ini (banjir kilat) mungkin tunggu pihak akhbar sensasikan pula, baru pihak bertanggungjawab akan sedar,”ujarnya.

Ketika wartawan Buletin Online mengambil beberapa keping gambar, keadaan air yang hujan yang mengalir masuk ke ruangan hadapan kedai tersebut, seorang lelaki (mungkin pelanggan) lalu seraya berkata;

”Ini baru betul, Bandaraya Pesisir Air”, katanya sambil tersenyum.

Ulasan