Rasuah dan Penyelewengan; Curi Duit Kerajaan Melalui ‘Indent’ Isi Minyak Kereta

KUALA NERUS – Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Hj Mohd AbdulWahid Endut mendedahkan, terdapat terdapat kebocoran, ketirisan, pengkhianatan, salah guna duit dan salah guna kuasa dalam kerajaan Umno dan Barisan Nasional daripada atas hingga ke bawah.
http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/wahidknerus.jpg
Menurutnya, antara yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara adalah kes curi minyak yang berlaku di pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri  (SUK) Terengganu dan Pejabat Jabatan Kerja Raya (JKR) Negeri Terengganu.

”Tapi yang digambarkan dengan jelas lagi oleh Ketua Audit Negara, di negeri Terngganu (adalah) kes curi minyak,

”pejabat SUK ada nombor kereta sekian-sekian, pejabat JKR pun begitu di negeri Terengganu,”katanya ketika berucapa dalam majlis ceramah sempena sambutan Jubli Emas PAS Kawasan Kuala Nerus, di Pekan Batu Enam, dekat sini, semalam.

Katanya, ditulis dalam Laporan tersebut, kapasiti tangki minyak Proton Perdana boleh diisi penuh adalah 64 liter, tetapi ia diisi sehingga 102 liter.

”Kereta Proton Perdana, penuh tangki minyak 64 liter, tapi isi hingga 10 liter, harga sampai RM102.00 sekali isi,

”maknanya lepas isi penuh (kereta Perdana) dia isi (minyak) kereta lain pula, tapi  kerajaan bayar pakai ‘indent’ yang sama,”jelasnya.



http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/curiduitindent1.jpg


Beliau berkata, terdapat satu lagi kes curi duit kerajaan melalui ‘indent’ dikesan dalam laporan itu adalah dengan cara yang tidak munasabah, iaitu mengisi minyak RM200.00 dalam masa tiga minit sahaja.

”Ada satu lagi (di) pejabat SUK pukul 3.05 isi (minyak) RM150, nombor kereta yang sama (pada pukul) 3.06, seminit kemudian isi pula RM100,

” (pada pukul) 3.07, seminit kemudian isi pula RM50, nye baham (dia curi) RM300 dalam masa 3 minit,”kata Wahid yang juga ADUN Wakaf Mempelam dan Timbalan Pesuruhjaya Pesuruhjaya PAS Terengganu.



http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/curiduitindent.jpg

Katanya, itu dilaporkan Ketua Audit Negara yang berlaku di pejabat SUK, dipejabat-pejabat lain turut berlaku demikian.

Semakan yang dibuat Buletinonline perkara tersebut terdapat dibawah perkara 4.5 dibawah tajuk Penemuan Audit, pada mukasurat 51, Laporan Ketua Audit Negara, Aktiviti Kerajaan/ Agensi dan Pengurusan Syarikat Kerajaan Negeri Terengganu Tahun 2008, sebagaimana jadual yang dipaparkan.

Turut hadir dalam majlis ceramah tersebut adalah Naib Presiden PAS, Haji Salahudin Ayob dan Yang DiPertua PAS Kuala Nerus, ustaz Abu Bakar Abdullah


Ustaz Satiful Syor Tempat-tempat Runtuh Jadi Produk Pelancongan !

KUALA NERUS –  Tindakan ‘berbeza-beza’ yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di selar kerana tidak ‘konsisten’ dalam menjalankan penyiasatan.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/satiful.jpg
Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Ustaz Satiful Bahri Mamat berkata sekiranya kes tersebut melibatkan pemimpin PAS atau dari parti komponen Pakatan Rakyat (PR), SPRM akan bersegera menyiasat.

Namun sebaliknya, kata beliau, SPRM akan melambat-lambatkan, bahkan tidak mengambil tindakan langsung terhadap sesetengah kes yang melibatkan pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN), walaupun terdapat bukti yang nyata.

”Isu rasuah, kalau kena (kes melibatkan) orang PAS macam (yang berlaku) kepada Tok Guru (Mursyidul Am), ‘berlari tak jumpa tangga bebenar’ (bersgera) SPRM (apabila) mendengar berita orang nak taja Tok Guru pergi ke Mekah (menunaikan haji),

”kalau hok (yang melibatkan) pemimpin UMNO, senyap ‘ketik’ (sunyi), sejak dari kes (pembelian) kappa selam sehingga kes-kes di Terengganu ini,”soalnya kepada pihak berkuasa terbabit.

Justeru kerana tiada sebarang tindakan diambil oleh SPRM, beliau kesal dan secara sinis, mencadangkan supaya bangunan dan binaan yang telah runtuh di negeri Terengganu ini, dijadikan produk pelancongan bagi menarik kedatangan pelancong-pelancong.

”Sebab itu kita syor kepada Zaabar, Exco Pelancong dia buat ‘trip’ mari melancong ke Terengganu melawat tempat-tempat runtuh di Terengganu ini,”tegas beliau.

Ketua Wanita Umno Terengganu Di Seru Supaya Bertaubat

KUALA TERENGGANU – Dewan Pemuda PAS Terengganu (DPPNT) menyeru dan menasihati agar Ketua Pergerakan Wanita Umno Terengganu, Senator Fatimah Hamat, supaya segera bertaubat dan kembali ke pangkal jalan.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita13/wanitaumnopolitiksuku.jpgSetiausahanya, Wan Mohd Faizul Wan Abas berkata pihaknya juga mendesak Fatimah menarik balik kata-kata beliau yang mendakwa pemimpin politik tidak sepatutnya mencampur aduk antara agama dan politik.

Wan Mohd Faizul berkata ucapan yang dikeluarkan oleh Fatimah merupakan sebahagian dari fahaman sekularisma, yang bukan daripada Islam.

”Ucapan beliau (Fatimah) ini sangat berbahaya kepada akidah (umat Islam), sekiranya (kata-kata tersebut) benar-benar dating (keluar) dari mulut beliau,

”Kami (DPPNT) menyeru dan menasihati agar Fatimah kembali ke pangkal jalan, bertaubat kepada Allah SWT,”katanya kepada Buletinonline semalam.

Wan Mohd Faizul berkata demikian ketika merujuk kenyataan Fatimah yang disiarkan di muka hadapan akhbar Sinar Harian semalam, 12 November 2009.

Kenyataan Fatimah yang ‘melencong’ dari ajaran Islam itu dipaparkan akhbar tersebut dibawah tajuk "Wanita Umno Marah", dipercayai berkaitan dengan soal bai’ah dalam PAS.

Akhbar tersebut memetik kenyataan Fatimah yang berbunyi "Saya sangat marah dan dukacita sekiranya perkara itu benar-benar wujud, apatah lagi memperlakukan wanita sedemikian rupa. Sepatutnya pemimpin tidak mencampur aduk antara agama dan politik."

Menurut Wan Mohd Faizul, pihaknya sangat kesal kerana masih lagi ada rakyat Terengganu yang berfikiran sempit dan tidak memahami Islam yang syumul, terutamanya ia berlaku kepada pemimpin politik.

Katanya, kenyataan seumpama kata-kata Fatimah boleh menyesatkan akidah umat Islam dan anutan ‘agama suku, politik suku’ ala Marchiavelli itu, pernah dinafikan masih wujud dikalangan orang-orang Umno, oleh pemimpin atasan mereka.

Justeru, katanya, DPPNT juga mendesak agar Majlis Fatwa Negeri Terengganu bersuara untuk membetulkan keadaan ini agar masyarakat Islam tidak terus terpesong dengan ucapan-ucapan pemimpin politik seumpama ini.

Ulasan