Air Mata (Buaya) SUK Bernilai Jutaan Ringgit?

KUALA TERENGGANU - Bekas Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Terengganu, Dato’ Mokhtar Nong dilaporkan sedih dan tidak dapat menahan perasaannya, lalu menangis.

Beliau sebak dan tidak dapat meneruskan ucapan
di hadapan para pegawai dan kakitangan kerajaan negeri pada satu majlis meraikan persaraannya di Dewan Besar Wisma Darul Iman.


Kononnya, pada majlis itu,  13 Januari 2010 lalu, ketika berdiri kali terakhir di atas pentas, sebelum meninggalkan Wisma DarulIman, beliau teringatkan pesanan ibunya.

Justeru itu, dilaporkan media, beliau tidak mampu menahan hiba hatinya, dan menyebabkan ucapannya tersekat-sekat.

Akhirnya, Mokhtar terpaksa berhenti serta-merta dan tidak dapat meneruskan ucapan yang dianggap sebagai pesanan terakhir darinya.
Namun begitu, disebalik segala ‘kesedihan’ itu rupa-rupanya ada laba yang menunggu, ‘udang di sebalik batu’, yang bakal dinikmatinya.

Sumber buletin memaklumkan, Dato’ Mokhtar dijangka menerima ‘habuan’ berupa gratuiti perkhidmatan berjumlah lebih kurang RM800,000.00.

Selain itu, Mokhtar juga dilaporkan telah mendapat ‘anugerahkan kawasan balak’ yang bernilai RM6 juta.
Berikutan itu, terdapat ‘cakap-cakap’ di kalangan pegawai serta kakitangan kerajaan negeri menyifatkan ‘tangisan’ bekas SUK tersebut berupa ‘air mata buaya’ sahaja.

Ia adalah kerana, dengan sekelip mata, sebaik sahaja melangkah keluar dari Wisma Darul Iman dan meninggalkan perkhidmatan kerajaan, beliau akan menjadi ‘Jutawan Segera’!

Mokhtar bakal bersara penuh pada 15 April 2010 yang kini sedang bercuti selama tiga bulan berkuatkuasa 15 Januari 2010 lalu.

Menurut sumber Mokhtar telah ‘dipaksa’ menandatangani Surat Persaraan Awal tersebut mempunyai kaitan dengan dakwaan penganugerahan kawasan balak berkenaan.

Kawasan balak bernilai jutaan ringgit tersebut dipercayai telah diperolehinya ketika di bawah pemerintahan mantan Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Idris Jusoh.

Mokhtar dilantik sebagai SUK pada zaman Idris, walaupun ramai mempertikaikannya, namun beliau amat sesuai menjadi ‘yes man’ kepada semua projek-projek Idris.

Bahkan, tindakan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, mengeluarkan beliau lebh awal dari perkhidmatan kerajaan negeri dianggap tepat kerana bekas SUK tersebut masih setia berwala’kan Idris Jusoh.

Ulasan