Dailog Royalti Bersama Ku Li Akan Di Teruskan

- Mampat dukacita dan Terkilan Dengan Laporan Agensi Bernama|

KUALA TERENGGANU – Majlis Pemuafakatan Rakyat negeri Terengganu (MAMPAT) dukacita dan terkilan dengan agensi berita Bernama yang telah menyiarkan berita yang tidak tepat.

Pengerusinya, Mohd Fauzi Abu Samah berkata wartawan Bernama telah membuat pemberitaan songsang (distorted reporting) berkenaan program Dailog Royalti Perdana yang akan diadakan pada hari ini 18 Mac, 2010.

”Bernama telah melaporkan laporan yang tidak tepat yang telah diselewengkan faktanya, pihak kami merasa kecewa diatas kenyataan tersebut yang telah memberikan gambaran yang tidak betul kepada program yang akan kami anjurkan,”kata Fauzi dalam sidang media lewat malam semalam.

(Gambar - Fauzi menunjukkan salinan permohonan permit yang telah dibuat serta surat sokongan dari TER terhadap program Dailog berkenaan)

Katanya, Mampat tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Bernama diatas laporang menyeleweng (misleading) yang dibuat oleh Bernama yang telah menyebabkan ‘salah tanggap’ terhadap Mampat.

Beliau menegaskan dailog tersebut akan diteruskan, bermula dengan solat hajat di Masjid Tengku tengah Zaharah (Masjid terapung Kuala Ibai).

”Dailog Perdana yang akan diadakan akan diteruskan, dimana akan dimulakan dengan solat hajat,

”(kemudian) diteruskan dengan majlis dialog yang akan diadakan di TER (Terengganu Equestrian Resort) pada pukul 9.00 malam,”jelasnya.

Oleh itu, beliau berkata, Mampat memberi jaminan program tersebut akan berjalan dengan aman tanpa sebarang kekacauan.

Bahkan, katanya lagi, petugas Mampat akan membuat tangkapan awam kepada mana-mana pihak yang cuba menganggu gugat program tersebut.

”Mampat memberi jaminan program tersebut adalah program yang terkawal dan Mampat meminta kepada semua (pihak) agar tidak melakukan (atau) mencetuskan ketidakamanan,

”petugas keselamatan akan memastikan perjalanan (program) secara aman, mana-mana unsur yang didapati menyebabkan keselamatan terganggu, petugas keselamatan kami akan melakukan tangkapan awam untuk memastikan keamanan terjaga,”ujarnya.

Berhubung dengan kelulusan (permit) pihak polis, beliau berkata, pihaknya telah pun menghantar permohonan kepada pihak polis pada petang Selasa, 16 Mac lalu

Justeru, katanya, beliau akan bertemu dengan pihak polis pada hari ini 18 Mac, bagi mengadakan perbincangan lanjut


Ulasan