Kebajikan Rakyat Menjadi Keutamaan Kerajaan Pakatan Rakyat Terengganu

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita27/yahyadhppperak.JPGMARANG - Negara menghadapi masalah ekonomi dan sosial yang semakin berat dengan beban hutang luar negara yang semakin besar dan kebajikan rakyat yang semakin terabai.

Se
dang pada masa yang sama, pemimpin-pemimpin Barisan Nasional pandai bercakap kononnya mereka juara rakyat, bercakap mahu membantu rakyat, sebaliknya hanyalah mengumpulkan harta dan mengayakan peribadi masing-masing.

“Pemimpin Barisan Nasional pandai bercakap, nak bantu rakyat, tetapi apabila lihat bila kita pergi rumah mereka seperti mahligai, (punya) kereta yang banyak,”kata Setiausaha Perhubungan PAS Terengganu, Haji Yahaya Ali.



Berdasarkan scenario itu, beliau mengajak semua rakyat membuat perubahan sebagaimana yang telah berlaku di negara-negara lain yang lebih maju.

“Di Negara-negara luar (yang lebih maju) rakyat mahu membuat perubahan, maka kita juga mahu di sini (Negara ini) berlaku (demikian),

“(mereka berubah) apabila rakyat tidak berpuas hati melihat kepimpinan yang tidak berlaku adil, banyak menzalimi rakyat dan bercakap kosong,”ujarnya dihadapan lebih 40 orang ahli-ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS (FHPP) dari Parit Buntar Perak, di Pusat Khidmat Parlimen Marang, disini Rabu 23 Jun.

Rombongan DHPP kaum Tionghua dan India itu dalam rangka lawatan ke Pantai Timur sambil menziarahi pemimpin PAS di negeri Terengganu dan Kelantan.

Haji Yahaya selaku Yang DiPertua PAS Marang meraikan para tetamu tersebut, mewakili Ahli Parlimen Marang yang juga Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Beliau yang juga bekas Exco kerajaan PAS Terengganu, berkata, sekiranya diberi mandat dan dapat memerintah Terengganu semula, kerajaan PAS dan Pakatan Rakyat Terengganu akan mengutamakan golongan miskin tanpa mengira bangsa dan ugama.

“Sekiranya kita dapat semula (menjadi) kerajaan, sebagaimana yang kita buat dulu, kepentingan kerajaan adalah rakyat yang majoritinya masih perlu dibantu,



“tak kira mereka itu orang Cina, orang Melayu orang India, asalkan mereka miskin, (dan) mereka-mereka yang betul-betul perlu dibantu, (mereka) menjadi keutamaan,”jelasnya.

Beliau berharap, anggota rombongan yang hadir dapat menyampaikan pengalaman mereka kepada kawan-kawan dan orang lain, bagaimana sebenarnya usaha yang bersungguh-sungguh PAS dalam membina perpaduan antara rakyat berbilang kaum.

Turut hadir dalam majlis keraian tersebut adalah Pengerusi DAP Kuala Terengganu, Ng Chai Hing dan Ketua Lujnah Perpaduan Nasional Kawasan Marang, Mohd Nasir.

Ulasan