Cikgu Razif Sudah Jadi Cikgu ‘Nafi’?

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita27/bahananafsu2.gif

Apa sudah jadi kepada Cikgu Razif kita? Dulu sewaktu menjadi seorang guru begitu mulia dan cukup rasional dan berdedikasi. Tapi kini, bila sudah jadi Menteri negeri, sudah hilang kredibiliti dan dijangkiti sindrom ‘nafi’.

“Kalau terus-terusan begini, cukup malang bagi para pendidik dan bidang pendidikan dinegeri Ganu kita ini,”ujar seorang teman lama, berbelas tahun mengenali beliau.

Jangan cakap soal projek E-Book, nanti terpalit waris-waras, anak saudara dan bapa saudara, jangan cakap soal masalah sosial dikalangan siswa siswi IPTA tempatan, nanti dapat malu, apatah lagi nak bercakap soal pelajar sekolah terlajak kemudi. Bubur sudah, tidak akan jadi nasi!

Soal E-Book yang berlambak-lambak diagih sana sini, jadi berita yang sudah basi. Jarang-jarang media yang buat ‘story’ pasal MB jaja E-Book di DUN sana sini kini. Cuma akhbar Sinar mungkin yang terpaksa bikin ‘story’ untuk penuh kuota berita terkini.

Masuk dua tahun sudah, anak-anak di Sekolah Kebangsaan Tok Jiring dapat Buku E ini, tapi sehari pun tidak pernah diajari sebarang aplikasi.

Bila ditanya dalam Dewan Negeri, Cikgu Razif nafi. Bukan, tidak; ujarnya menafikan program Buku E satu program yang membazir wang negeri. Tapi, bila ditekan pembangkang bertubi-tubi, barulah mengaku memang program ini tidak pernah dikaji.

Terdedah di dada akhbar, siswa UMT, terlibat dengan masalah sosial perlakuan jual beli ‘alat peribadi’, malah ada dikalangan siswi yang jual diri.

>>Baca Terus Dari Sumber

Ulasan