Kerajaan Umno/BN 'Mencekik' Rakyat Sendiri


DUNGUN - Umno dan Barisan Nasional (BN) didakwa sedang memeras rakyat bagi mengumpulkan sebanyak mungkin kewangan untuk dijadikan dana bagi membiayai pilihanraya umum ke-13 akan datang.

"Umno sedang buat kutipan untuk menngumpul dana bagi menghadapi pilihanraya, sekarang dia kutip duit, hasil dia 'peras' rakyat,"jelas Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Ustaz Satiful (Saiful) Bahri Mamat, ketika berucap dihadapan lebih 100 orang masyarakat Tionghua yang hadir pada Majlis Makan Malam di Batu Enam, disini, Khamis, 29 Julai.

(Gambar - Ng Chai Hing, Pengerusi DAP Kuala Terengganu tersenyum mendengar kupasan isu dari Ustaz Saiful (paling kiri) dalam ucapannya)

Makan malam tersebut yang diadakan bagi meraikan lawatan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara yang juga Setiausaha Nasional Publisiti parti DAP, Tony Pua, mendapat sambutan diluar dugaan.

Menurut Ustaz Saiful, tindakan kerajaan Umno/ BNmengurangkan subsidi yang sedikit kepada rakyat adalah satu tindakan yang agak keterlaluan kerana pada masa yang sama kerajaan mengutip pelbagai kutipan lain seperti cukai dan saman ekor.

"Subsidi yang berkaitan dengan masyarakat, orang ramai, mereka (Umno/BN) persoalkan, sedangkan cukai dia ambil daripada kita, cukai diambil, sama ekor lagi, semua duit dia kumpul, tapi subsidi tak ada,"tegasnya.

Beliau yang juga bekas ADUN Paka 1999 - 2004 berkata pada masa yang sama kerajaan terus memberikan subsidi kepada golongan yang sudah pun kaya, sebagai contoh, katanya, Penjana Kuasa Persendirian (Independent Power Producer) terus diberi subsidi jutaan ringgit.

"Dia (kerajaan Umno/BN) beri subsidi kepada orang-orang yang sudah kaya, tu (di) Paka (YTL - Yeoh Teong Lay) punya (Setesyen Janakuasa Elektrik), Untung RM1.5 juta sehari, sebulan untung RM40 juta, (untung) RM500 juta setahun,

"kerajaan (Umno/BN masih lagi bagi (subsidi kepada)  IPP Swasta RM20 bilion setahun,"dedah Ustaz Saiful.disambut tepukan dari para hadirin.

Menurutnya penyertaan Petronas dalam sukan lumba kereta adalah umpama 'memikul biawak hidup' kerana terpaksa membayar RM2 bilion sedangkan beberapa syarikat pengeluar kereta jenama dunia manarik diri.

"Apa guna kita (masuk) Formula 1, RM 1bilion untuk taja 1 kereta lumpa Formula 1, Toyota tarik diri, BMW tarik, Honda Tarik diri, sebab tak mahu 'pikul biawak hidup', macaman Petronas boleh ambil (bahagian).....,"ulasnya lanjut.

Beliau berkata, tindakan kerajaan mengurangkan subsidi, menaikkan harga barangan, menguatkuasakan pelbagai cukai dan kutipan yang tidak sepatutnya adalah umpama 'mencekik' rakyat sendiri  

Turut bersama memerihakan dan berucap di Majlis Makan Malam tersebut adalah Pengerusi DAP Kuala Terengganu, Ng Chai Hing dan Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching

Ulasan