Road Show' Wanita PKR Ke Terengganu

Saya Memahami Betapa Susah dan Perit Kerajaan PAS Terengganu dahulu......
Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah singgah dan melaksanakan beberapa aktiviti di negeri Terengganu dalam rangka lawatan 'roadshow'  mereka ke negeri-negeri di Pantai Timur.

Ketuanya, Puan Zuraida Kamaruddin, berkata, beliau memahami betapa susah dan peritnya kerajaan PAS yang memerintah negeri Terengganu pada tahun 1999 sehingga 2004.

Menurutnya, apabila sampai ke negeri ini, beliau yang tinggal di negeri Selangor terkenang, Terengganu pernah diperintah oleh Pakatan Rakyat (Barisan Altenatif ketika itu) yang dipimpin oleh PAS.

(Gambar kiri - Puan Zuraida di atas pentas, sebelum menyampaikan ceramah)

Beliau merasa demikian kerana, katanya, selaku Ahli parlimen Ampang di bawah Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, beliau merasai sendir bagaimana susah dan payahnya dizalimi oleh kerajaan BN di peringkat persekutuan.

"Saya teringat, Terengganu ini pernah dikuasai atau ditadbir oleh Pakatan Rakyat ketia itu (Barisan Alternatif) dibawah PAS, malangnya cuma satu penggal sahaja kita dapat bertahan. Kenapa saya terkenang (kepada nasib kerajaan PAS terengganu)?

"kerana bila saya berada di Selangor, sebagai ahli parlimen kerajaan negeri Selangor, betapa terhimptnya kerajaan negeri Selangor dengan sistem yang ada sekarang,

"jadi, maka saya mula memahami bagaimana susah dan peritnya untuk mengendalikan kerajaan ngeri Terengganu, apabila terus (menerus) diberi tekanan dan himpitan oleh kerajaan 'federal (persekutuan)"ucapnya ketika menyampaikan ceramah di Jalan Kelantan Kuala Nerus.

Menurutnya, Kerajaan negeri Selangor sebagaimana kerajaan PAS Terengganu dulu, berusaha membuat banyak kebajikan untuk rakyat, tetapi telah dihalang oleh kerajaan pusat.

"Kita (kerajaan Selangor) nak buat banyak kebajikan, nak berikan nikmat kepada rakyat Selangor, segala kekayaan yang ada dalam negeri Selangor kita nak berikan balik kepada rakyat,

"(namun) tak mampu kita lakukan, kerana kita masih dicengkam dengan undang-undang yang mengaitkan kita dengan kerajaan pusat,"katanya dengan nada sedikit terharu.

Menurutnya usaha kerajaan Selangor memberikan air percuma kepada rakyat mungkin terhalang akibat syarikat air Selangor, Syabas, masih dikuasai oleh kerajaan pusat.

Begitu juga, usaha kerajaan Selangor untuk memberikan khidmat pembersihan sampah yang lebih baik, namun tersekat kerana Alam Flora masih lagi dibawah kerajaan pusat.

Justeru beliau mengajak seluruh rakyat Terengganu untuk berubah dan menyokong Pakatan Rakyat pada pilihanraya akan datang, samada di peringkat DUN atau Parlimen supaya dapat mengubah kezaliman yang dilakukan oleh pemimpin Umno dan kerajaan BN
.
http://buletinonline.net/images/stories/berita29/demowanitapkr.JPG"Kita perlu sokongan yang lebih kuat, yang lebih besar agar lebih ramai ahli parlimen Pakatan Rakyat masuk ke parlimen dan mengambil alih Putrajaya, itulah yang akan memudahkan urusan kita (mengubah kepada kerjaan yang lebih adil),"tegasnya.


Kami mewakili kaum ibu terasa amat terbeban dengan kenaikan gula dan bahan api.....

Lawatan Ketua Wanita Keadilan itu tidak terhenti dengan program-program ceramah dan motivasi dalaman sahaja.

Kenaikan terbaru harga minyak, gas dan gula yang diumumkan kerajaan BN,  pasti akan meninggalkan khususnya kepada golongan wanita sebagai pengguna langsung barangan tersebut.

Oleh itu, Puan Zuraida mengambil kesempatan bersama-sama ibu-ibu dan suri rumahtangga sekitar Kuala Terengganu, menyampaikan rasa tidak puas hati mereka terhadap tindakan kerajaan itu.

Sehubungan itu, satu himpunan secara aman membantah tindakan tersebut. di hadapan Hypermarket Mydin Mall, pada Sabtu, 17 Julai

Menurut Puan Zuraida, selaku pengguna dan kaum ibu dan pengurus rumahtangga, golongan wanita akan menerima 'impak' yang lebih berat akibat kenaikan harga minyak, gas dan gula.

“Kami mewakili kaum ibu terasa amat terbeban dengan kenaikan gula dan bahan api yang pasti akan memberi kesan kepada semua jenis barang,” jelasnya ktika ditemui wartawan.

Justeru itu, beliau menyeru agar rakyat menolak kerajaan  yang sentiasa menindas dan menzalimi rakyat.

Ulasan