Syarikat Keluarga Osama, Bin Ladin Group Kontraktor Utama Pembesaran Masjid al-Haram

Makkah - Walaupun Osama yang didakwa menjadi ketua kumpulan al-qaeda terus diburu, ditanah tumpah darahnya, syarikat milik keluarga beliau, Bin Laden Group terus mendapat kepercayaan pemerintah Saudi.

Bin Laden Group dilantik sebagai kontraktor utama bagi pembinaan perluasan Masjid a-Haram oleh Raja Abdullah, dengan keseluruhan projek bernilai SR6.65 bilion (RM6 bilion).

Projek terbaru permodenan bandaraya Makkah itu seluas 'sayup panjangnya' sehingga lingkaran lebuhraya di utara Masjid al-Haram dan melebar ke barat sehingga Jalan Bukit Kaabah.


Pembesaran 'serambi utara' Masjid al-Haram seluas 3 juta meter persegi mencakupi pembinaan beberapa hotel dan kemudahan penginapan, pusat perdagangan dan kemudahan awam, dijangka dapat menempatkan 'tetamu' seramai 250,000 orang.

Selain itu pembesaran ruang ibadat masjid al-haram tersebut dijangka dapat menampung jamaah tambahan seramai 400,000 orang.

Project tersebut pula akan disambung dengan 'Mercu Tanda' Makkah yang baru menjadi 'Sentral' kepada Metro Makkah, rangkaian perkhidmatan 'monorel' sepanjang 20km menghubungkan Masjid al-Haram dengan Mina, Pdang Arafah dan Muzdalifah.

Bersambung........

Ulasan