Menyusuri jalan-jalan di KT pada malam tahun baru 2011

KUALA TERENGGANU - Agenda kerajaan negeri tidak pernah berubah dan tidak mengubah apa-apa sketsa, perjalanan di sepanjang jalan-jalan bandaraya Kuala Terengganu, Terengganu Darul Iman pada malam tahun baru 2011.

Ya.... Terengganu negeri yang beriman, suatu nama yang begitu indah, namun kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) yang menjadi kerajaan semasa, gagal menghayati maksud sebagai negeri beriman.

Walaupun nampaknya, tidak ada agenda rasmi menyambut detik-detik bertukarnya tahun masehi, namun ketika lalu di Batu Burok Kuala Terengganu, kelihatan Datuk Bandar Kuala Terengganu, Azlan Dagang 'seolah-olah semakin tua semakin menjadi'.

Bergedik-gedik bersama orang-orang muda mengira 'final countdown' kononnya menutup tirai 2010 dan menyambut kedatangan 2011.

Ketika lalu dihadapan sebuah hotel di kawasan Tanjung Kuala Terengganu, barulah kelihatan seperti berada di bandaraya sebenarnya, mungkin sebaris dengan Kuala Lumpur atau bandaraya metropolitan lain...urgghh....!

Masih ramai lagi kaum entah apa yang perlu dipanggil kepada mereka 'khunsa atau pondan', bersama mempamerkan tubuh-tubuh sasa masing-masing, berlagak perempuan, menyambut tahun baru kononnya!

Sementara di persimpangan Jalan Semarak/ Jalan Sultan Mizan di Bukit Tunggal (Gambar), membuktikan usaha kerajaan untuk membenteras Mat Rempit dengan berlogokan '1Malaysia' belum berhasil.

Malah beberapa pemuda dengan terang-terangan menyarung topi keledar 1Malaysia, pemberian Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Razak, buat azimat kepada mereke untuk terus meluncur dengan laju.

Sementara, polis yang sama, yang bertugas menjaga lalulintas semasa Majlis Himpunan Remaja 18  Disember lalu, semalam sekitar jam 2.00 pagi, 1 Januari, 2011, bertukar menjadi musuh.

Dengan segala penat lelahnya, polis peronda terpaksa 'berambat' dengan Mat Rempit 1Malaysia yang mereka iringi dengan segala hormatnya ke Majlis tersebut dua minggu lalu, kononnya menjadi kebanggaan seluruh pemimpin Umno dan BN!

Ulasan