Pemimpin PAS tidak rasuah kerana amalkan Islam

http://buletinonline.net/images/stories/berita41/IMG_0202.JPGDUNGUN - Pemerintahan dan kerajaan adalah sebahagian dari ajaran Islam yang digariskan di dalam al-quran dan apabila seseorang pemimpin, membaca dan mengamalkan kitab suci itu itu, maka ia akan menjadi takut kepada Allah SWT.

Menurut Yang DiPertua PAS Dungun, Ustaz Wan Hassan Mohd Ramly, sebab itu tidak ada rasuah yang berlaku di negeri-negeri yang diperintah oleh PAS kerana ia sebuah parti yang mengamalkan Islam.

”Bila pemimpin takut kepada Allah, dia (pemimpin) tidak (mengambil) rasuah, cuba tengok Kelantan 20 tahun, kita (cuba) cari satu kes, Tok Guru Nik Aziz ada atau tidak (ambil) rasuah,”jelasnya

(Gambar - acara 'Yee Sang' versama pimpinan Cina tempatan yang hadir memriahkan Majlis)

Selain itu, menurutnya, pemimpin Islam juga tidak boleh mengamalkan sikap perkauman dan tidak boleh menganggu agama lain.

Katanya, peniaga-peniaga Cina di Kelantan, hidup dengan selesa dan orang-orang agama seperti Sami dan ‘Tok Cha’ serta Kuil dan To’ Kong boleh dibina.

Sehubungan itu, ketika PAS memerintah Terengganu diantara tahun 1999 sehingga 2004, kerajaan telah meluluskan tanah kepada sebuah To’ Kong dan sebuah Tadika untuk masyarakat Cina di Dungun.

”Sebab itu semasa PAS memerintah (Terengganu) tahun 1999 – 2004, saya ingat sangat satu kes permohonan tanah yang dibuat di Batu Lima, sudah ada To’ Kong yang dibina di atasnya tetapi tidak ada ‘geran’ maka diminta satu kelulusan geran kekal,  dan diluluskan,

”(masyarakat Cina) minta (tanah untuk) tadika sudah puluhan tahun (dari kerajaan (Barisan Nasional) tidak dapat, tadika yang belakang dekat surau Haji Bidin itu, tanahnya diberikan pada zaman PAS,”ujarnya yang disambut dengan tepukan bergemuruh oleh para hadirin.

Ustaz Wan Hassan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura berkata demikian ketika berucap di Majlis Makan Malam meraikan masyarakat Cina sempena Tahun Baru Cina di sinii Sabtu, 12 Februari lalu.

Seramai lebih 200 orang Cina hadir ke Majlis tersebut yang merupakan acara tahunan dianjurkan oleh Majlis Tindakan DUN Sura.

Turut hadir dan memberikan ucapan dalam Majlis tersebut adalah Pengerusi DAP Kuala terengganu, Encik Ng Chai Hing, Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Dungun Puan Serena Lim dan wakil masyarakat Cina Cikgu Tan @ Tan Eng Hoe

Ulasan