Menteri Besar hina pegawai, Imam dan Pejabat Agama

KUALA TERENGGANU - Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said tidak sewajarnya menegur imam-imam secara terbuka dengan mengatakan imam-imam membaca khutbah secara 'acuh tidak acuh' dan tidak membuat persediaan.

Ketua Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah menyelar kenyataan YAB Menteri Besar itu yang disifatkan menghina pegawai-pegawai dan kakitangan kerajaan.


"Kenyataan YAB Menteri Besar itu menghina pegawai-pegawai dan kakitangan kerajaan dan Jabatan Agama Islam Terengganu,"ujarnya.

Menurutnya perlatikan imam-iman melalui prosedur yang telah ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam dengan temuduga yang mereka buat secara terperinci.

Bahkan, kenyataan Ahmad dianggap seolah-olah menghina Tuanku Sultan kerana imam-imam terbabit telah ditauliahkan dan diiktiraf.

"Imam yang dilantik sebenarnya mendapat tauliah daripada Sultan, ini menggambarkan dengan sendirinya, seolah-olah MB menghina Tuanku, menghina Jabatan Agama Islam,"tegasnya.

Menurut Ustaz Mohd Nor yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payung, cara Ahmad menegur didepan khalayak itu imam-imam seluruh negeri yang sebenarnya mereka adalah satu golongan yang memilki kedudukan dalam masyarakat

Katanya, sudah pasti imam-iman tersebut dipilih oleh Jabatan Agama Islam mengikut kelayakkan-kelayakkan yang ada pada mereka .

Ahmad dilaporkan akhbar, melahirkan rasa kecewa dengan sikap sesetengah imam di negeri ini yang membaca khutbah secara acuh tak acuh walaupun teks khutbah dihantar awal kepada mereka.

Ahmad berkata, imam perlu lebih bersedia dan bagi memantapkan lagi penyampaian khutbah, imam serta bilal perlu banyak membaca.

Ulasan

mohamad berkata…
kalau setakat menegur akan kelemahan dan kelembapan para-para imam kerajaan, mungkin menteri besar boleh berbuat demikian. selaku ketua pentadbiran memang itulah tugasnya. kebanyakan imam yang dipilih oleh qariah dan JKKK kampung memang lembab, pelajaran dan ilmu tak berapa tinggi. nada, intonasi, semangat serta isi ditambah pula dengan isi khutbah yang tak relevan dengan suasana semasa membuatkan suasana jumaat menjadi layu, malah ramai yang tertidur. perkara semacam ini mungkin tidak berlaku dimasjid rusila, mengadang baru, sura, masjid putih, intan zaharah dan kemaman. selain dari imamnya berilmu, mereka bersedia dan dapat membaca khutbah dengan yakin. teguran saya kpd YB Ustaz Md Nor, jangan komen sesuatu perkara secara borong. jangan kalau kita tidak sealiran, maka semua benda kita salah. oarang akan lihat kelemahan car kita berfikir. perkara yang sama berlaku satu masa dahulu ketika Pejabat Tanah bertindak keatas penceroboh tanah haram, kita terus mengatakan zalim dan terus menyokong tindakan penceroboh tersebut. selepas kita menang dalam tahun 1999, masalah yang sam juga timbul. kita jadi serba salah dan berada dalam dilema. nak bertindak takut dikatakan sama macam kerajaan BN juga. jadi saya berharap benar pemimpin-pemimpin kita biar cerdik dalam memberi sesuatu pendapat, menyokng atau bertindak. jangan buat parti dan ahli-ahli dperingkat bawahan susah untuk mengulas dan memberi pendapat kepada penduduk kampung atas pandangan singkat sesetengah pemimpin. harus diingat bahawa ahli-ahli dibawah sana ramai yang cerdik dan kritis, berjuang kerana Allah, tidak terlintas untuk menjawat jawatan tinggi. jangan sampai mereka kecewa. sekian