BERSIH 2.0 ; Alasan kerajaan dan polis umpama filem Seniman Bujang Lapok'

KUALA TERENGGANU - Sekiranya Parlimen tidak dibubarkan sehingga Oktober depan, anggota Parlimen Pakatan Rakyat akan menyoal Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Najib Razak dari manakah gas pemedih mata yang digunakan oleh polis menembak peserta BERSIH 2.0 dibeli.

Ahli Parlimen Machang berkata demikian merujuk kepada kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara, Dato' Khalid Bakar yang tidak menafikan dakwaan gas tersebut adalah sama sebagaimana yang digunakan pasukan keselamatan Israel untuk menembak pejuang Palestin.

[Gambar - Saifuddin ketika menyampaikan ceramah di MTT, dengan cara popularnya, memancarkan gambar-gambar di skrin melalui LCD, menjadikan khalayak lebih jelas tentang sesuatu isu]

"Ada dakwaan menyebut, gas (ber)jenama ini, ALS ini dibuat di Amerika Israel pun guna gas yang sama, sasaran Israel umat Islam Palestin,

"kita punya pun brand jenama ini beli dari Amerika juga, Timbalan Ketua Polis Negara kata, tak tahu jangan cakap, tapi dia tak nafi beli dimana,

"kalau dia tak mahu jawab tak apa, kalau Najib belum bubar lagi Parlimen, bulan 10 ni sidang Parlimen, kita tanya dari manakah gas pemedih mata yang polis Malaysia guna,"ujarnya ketika menyampaikan ceramah penerangan disini, 21 dan 22 Julai.

Pada 21 Julai, Saifuddin dalam rangka lawatannya dua hari ke negeri Terengganu, menyampaikan ceramah di Ma'ahad Tahfiz Wal Tarbiyah, Kuala Nerus, manakal pada 22 Julai, di Batu Burok, Kuala Terengganu.

Menurutnya, yang juga Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat, ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat juga akan menyoal Menteri Dalam Negeri Dato' Hishamuddin Hussein, tentang tindakan polis terhadap para himpunan BERSIH 2.0 yang berhimpun secara aman pada 9 Julai lalu.

Oleh itu, menurutnya kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) tidak boleh mengelak dengan memberi alasan demi alasan untuk menutup kezaliman dan keganasan yang dilakukan oleh pihak polis.

Sebelum tu, beliau berkata, kerajaan Umno-BN dan polis terus menafikan mereka telah membidik gas pemedih mata dan menembak air kimia beracun kearah Hospital Tung Shin

Beliau membidas penafian Pengarah Ketenteraman Awam, Dato' Salleh Rashid umpama cerita P.Ramlee adegan mentafsir mimpi dalam filem 'Seniman Bujang Lapok'.

"Nak menegakkan benang (yang) basah, Mat Sabu.....??? Mat Sabu jatuh sendiri...dia (Dato' Salleh) kata, dia boleh bohong macam tu saja... tak semena-mena...(Mat Sabu) boleh jatuh,

"(Macamana pula) Khalid Samad....tiba-tiba kena jahit di belakang (kepala)...sebab apa..??? tiba-tiba Khalid Samad hantuk kepala dia pada tiang??,"soal Saifudin dengan nada sinis, memperli alasan-alasan tidak masuk akal pihak polis dan kerajaan.


Ulasan