Umno-BN takut Himpunan BERSIH kerana mereka sedang menipu

- memasukkan pengundi luar ke dalam senarai pengundi tempatan
KUALA NERUS
- Umno dan kerajaan Barisan Nasional bimbang dan takut kepada Himpunan Aman BERSIH 2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai depan kerana mereka sedang melakukan penipuan dalam pilihanraya.

Antara penipuan yang telah dan sedang dilakukan oleh Umno/BN adalah memasukkan nama-nama bukan pengundi tempatan ke dalam senarai daftar pemilih.



Pesuruhjaya PAS Terengganu, Haji Mohd Abdul Wahid Endut berkata Umno-BN menipu dengan menggunakan jentera kerajaan pasukan Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

"Pengalaman kita di Terengganu, kita kalah pada tahun 2004, pun benda (penipuan) yang sama, macamana kenaikkan jumlah peratusan pengundi di Terengganu naik sampai lebih daripada seratus ribu,

"naik samapai 17 peratus, padahal (dalam tempoh) empat (hingga) lima tahun, kenaikkan (pengundi kebiasaannya) hanya 4 hingga 5 peratus sahaja,"katanya

Menurutnya, pengundi luar dari Johor, Selangor, Kedah dan Pahang telah dibawa masuk dan didaftarkan sebagai pengundi Terengganu bagi mempastikan PAS kalah di negeri Terengganu.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis perasmian Markza Pilihanraya PAS Cawangan Kebor Air, dekat sini Jumaat malam 30 Jun.

[Gambar - Haji Wahid diiringi Ketua Pemuda, Ustaz Mohd Nor Hamzah menggunting 'bunting' Markaz Pilihanraya PAS Cawangan Kebor Air, sebagai 'gimik' perasmian]

Beliau yang juga Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS telah membawa bukti berkaitan penipuan tersebut kepada pihak SPR, namun tidak ada tindakan diambil.

"kita (PAS) tunjuk bukti kepada SPR Terengganu, dia kata, nak buat macamana dah nama dia (mereka) ada,

"(tapi kita persoalkan) siapa yang bawa masuk (pengundi terbabit),"jelasnya.

Menurutnya, 'modus operandi' penipuan yang sama sedang dilakukan oleh Umno/BN di negeri Selangor dan Kedah dengan memasukkan rakyat Indonesia sebagai pengundi.

Sebelum itu, Wahid mencabar pemimpin Umno, berhadap 'satu sama satu' dengan PAS sekiranya Umno benar-benar 'anak jantan' dan tidak melibatkan pihak polis dalam soal politik.

"(pemimpin) Umno kalau  jantan sunggu, kita berhadap molek, tetapi (Umno) tidak, apabila takut nak berlawan dengan kita (PAS) (dia) panggil polis,"

"kalau berani mari berhadap dengan kita, salah apa kita nak perjuangkan Islam, salah apa kita nak mempertahankan agama,"tegasnya.

Justeru, katanya, masalah politik tidak akan selesai selagi mana polis menjadi alat kepada Umno.

Menurutnya, polis yang diperalatkan telah bertindak keterlaluan terhadap PAS dengan menembak gas pemedih mata, malah menembak peluru hidup dalam kejadian ceramah BERSIH 1.0 di Batu Buruk pada tahun 2007.

Ulasan