Helmet 1Malaysia amat berbahaya?

- Najib atau Ahmad Said yang 'mahu' 32,000 belia mati kemalangan di jalanraya memakai Helmet tanpa kelulusan SIRIM?
 KUALA TERENGGANU - Siapakah yang akan dipertanggungjawabkan keatas belia yang mengalami kemalangan memakai helmet 1Malaysia? Najib, Ahmad Said, Ahmad Shabery atau Rozi Mamat?

Ia adalah kerana ke empat-empat pemimpin Umno tersebut adalah antara pemimpin Umno yang hadir d atas pentas dan membahagi-bahagikan 'Helmet 1Malaysia' kepada 32,000 belia atau remaja Terengganu dalam Himpunan Remaja Terengganu 2010.

Himpunan yang 'kononnya' didakwa oleh Rozi ketika itu Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri relevan bagi membanteras gejala mat rempit dan samseng jalanan, sebenarnya adalah kempen 1Malaysia Najib Razak di Terengganu


Oleh sebab itu,media Umno telah melancarkan propaganda dengan mengatakan lebih 30,000 remaja dijangka berada di Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak pad Sabtu 8 Disember, 2010, dimana Najib melancarkan Kelab Permotoran Remaja Terengganu (KPRT)..

Rozi Mamat telah mendakwa kononnya, setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) akan menghantar 1,000 orang untuk menjadi ahli KPRT.

Lalu diagih-agihkan kepada jaket 1Malaysia dan 'Helmet 1Malaysia' kepada para belia dan remaja yang hadir secara 'berbayar' ke program tersebut.

Mereka diberikan wang ‘sogokan’ 1Malaysia kepada para peserta.

Remaja atau belia yang mahu menyertai Himpunan tersebut, mestilah mendaftar di pejabat DUN Umno.

Setelah mendaftar, mereka diberikanl baucer, dan akan mendapat habuan apabila membawa baucer tersebut ke Stadium Tertutup Gong Badak.

Mengulas pemberian Helmet 1Malaysia, sebuah NGO, Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (MAMPAT) menyeru agar penerimanya berhati-hati.

Menurut MAMPAT, Helmet 1Malaysia yang dihadiahkan itu adalah jenis murahan tidak menepati piawaian keselamatan yang disahkan oleh SIRIM.

"MAMPAT juga mendapat laporan daripada pengguna yang menggunakan helmet tersebut bahawa, telah ada helmet yang "TERBELAH 2" apabila jatuh terembas di adat simen,"menurut kenyataan yang diterbitkan oleh laman rasmi NGO terbabit.

Oleh itu, baru-baru ini beberapa pihak yang prihatin telah meneliti dan membuat perbandingan Helmet 1Malaysia hadiah pemimpin Umno itu dengan topi keledar 'standard'.

Ulasan