PAS mahu pemuda Islam cergas dan cemerlang


MARANG - PAS mahu melihat para pemuda Islam disemua peringkat dalam zaman mudanya menjadi aktif dan seimbang dalam semua kegiatan hidup.

Menurut Setiausaha Badan Perhubungan PAS Terengganu, Haji Yahaya Ali, Nabi SAW bersabda badan setiap orang itu haknya, yang menuntut kepada latihan dan kecergasan.

Belliau menfikan tanggapan sesetengah pihak bahawa PAS tidak menggalakkan sukan dan permainan.

"Nabi SAW kata atas badan kamu ada hak, maknanya Nabi nak suruh kita 'exercise' dan antara sunnahnya, orang muda ini sunahh (untuk) berenang, memanah dan menunggang kuda,

"jangan kita kata (bila) sebut orang PAS ini, benda-benda 'main' (permainan dan sukan) tidak suka atau tidak ada kaitan dengan agama,"ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap sebelum menyampaikan hadiah kepada para pemenang pertandingan bolasepak 'musim banjir' anjuran Pemuda DUN Pengakalan Berangan di Kampung Pasir Putih pada Jumaat 25 November.

Menurutnya, para pemuda mestilah membuat perubahan dalam hidup dan meningkatkan diri dalam apa saja kegiatan yang bermanfaat.

Katanya, agama Islam juga mengajar, orang yang paling baik adalah mereka yang dapat memberi manfaat kepada diri sendiri dan pada masa yang sama bermanfaat kepada orang lain.

Oleh itu, beliau yang juga Yang DiPertua PAS Marang berharap orang muda dapat mengurus kehidupan zaman muda sebagaimana yang disarankan oleh RasuluLlah SAW.

"kita (mesti) pandai mengruskan masa kita, sebagaimana Nabi kata, ambil peluang, ambil kesempatan (ketika) masa kita sihat sebelum kita sakit,

"(ambil peluang) masa kita senang sebelum kita susah, masa kita lapang sebelum kita sibuk dan masa kita muda sebelum tua,"jelasnya.

Justeru, menurutnya, setiap pemuda Islam perlu mempunyai cita-cita menjadi seorang yang 'hebat' dalam pencapaian hidup masing-masing.

"supaya nantinya, apabila kita sebagai pemuda Islam ini adalah pemuda yang hebat dan apabila kita duduk dikampung, kita menjadi pemuda yang bermanfaat,

"bukan sahaja ke atas diri kita, (tetapi juga) kepada ibu bapa dan kepada orang kampung,"katanya.

Turut bersama Haji Yahaya dalam majlis tersebut adalah Penasihat Majlis Tindkan DUN Pengkalan Berangan Haji Mohd Deraman (Cikgu Mad Deraman).

Menurut Cikgu Mad, acara penyampaian hadiah pertandingan bolasepak tersebut adalah bersempena dengan program pimpinan PAS Kawasan Marang turun ke peringkat DUN.

"Penyampaian hadiah dalam majlis ringkas ini bersempena program pimpinan PAS Kawasan turun ke bawah, ke peringkat DUN,

"minggu ini di DUN Pengkalan Berangan ada dua kumpulan yang menziarahi penduduk miskin, orang kurang upaya dan warga emas (MOSWA),"katanya ketika ditemui.

Sementara itu, Pengerusi Majlis Tindkan DUN Pengkalan Berangan, Ustaz Abdullah Suhaimi Zakaria berkata program ziarah MOSWA pada kali ini ditumpukan kepada Kampung Tok Fakir dan Kampung Pasir Putih

Menurutnya program mingguan itu merupakan program prihatin dam cakna PAS terhadap golongan yang kurang berkemampuan.

Katanya, sasaran ziarah tersebut adalah menyampaikan sedikit sumbangan kepada empat puluh buah rumah, bagi mengurangkan beban mereka menghadapi kesempitan hidup dalam musim tengkujuh.

Ulasan