Pendemokrasian Tanah; Rampas Tanah Rakyat, Beri Tanah Kepada Pemimpin Umno?

DUNGUN - Tidak ada pendemokrasian dalam pengagihan tanah oleh kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu sebagaiamana yang diumumkan oleh Menteri Besar Dato’Seri Ahmad Said kepada pihak media baru-baru ini.

Yang ada hanyalah, menurut anggota Badan Penhubungan PAS Terengganu Dr Azman Ibrahim ‘pengkronian’ tanah, rampas tanah rakyat dan beri tanah kepada pemimpin Umno.


“Tanah rakyat dia rampas, untuk wakil rakyat dia, dia beri…..mana ada pendemokrasian tanah macam yang Ahmad said kata? Yang saya Nampak pengkronian dalam pembahagian tanah,

“rampas tanah rakyat kemudian berikan kepada ‘kroni’, kayakan diri (pemimpin) sendiri,”tegasnya.

Beliau berkata demikian dalam ceramah isu-isu semasa di Kampung Jerangau Sungai pada Khamis 19 April ketika mengulas kenyataan Ahmad Said tentang isu tanah sebagaimana dilaporkan agensi Bernama pada 17 April.

Ahmad Said berkata, pentadbiran beliau mengagihkan tanah kepada rakyat melalui sistem pendemokrasian tanah rakyat Terengganu.

Menurut Ahmad, kononnya, kerajaan negeri memberikan tanah pertanian dan tanah tempat tinggal kepada anak negeri Terengganu yang tidak memiliki tanah.

Sebelum itu, menurut  Dr Azman yang juga Naib Yang DiPertua PAS Setiu, tanah-tanah yang telah diberikan oleh kerajaan PAS kepada seeluruh rakyat Terengganu telah dirampas sejak Umno/BN mengambil alih pentadbiran pada tahun 2004.

Antara tanah yang dirampas kata beliau adalah 70 lot tanah Rancangan Tanah Berkelompok Kubang Labi di Permaisuri Setiu, untuk di jadikan kolam penternkaa udang putih.

Selain itu, kerajaan Umno melalui melalui Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) di Paka telah merampas tanah Sekolah Rendah Islam Darul Bayan dan diberikan kepada lima orang JKKK terbabit.

Kerajaan Umno juga merampas tanah-tanah warisan dan tempat tinggal penduduk Kampung Banggol Donas dalam Parlimen Kuala Nerus untuk dijadikan projek  susur keluar lebuh raya yang dibina oleh syarikat milik Ketua Pemuda Umno Terengganu.

Bukan sahaja merampas tanah rakyat, menurutnya, Umno/BN zalim dengan memberikan tanah yang baik dan lebih luas kepada wakil-wakil rakyat Umno yang sudah pun memiliki banyak tanah.

Katanya seorang ahli Parlimen dan tiga orang wakil rakyat Umno di Besut telah dianugerahkan tanah seluas 1 hektar (2.5 ekar) seorang di kawasan Dendong, mukim Tembila Besut.

Turut menyampaikan ceramah dalam majlis tersebut adalah Ketua Penerangan Pas Dungun Ustaz Nordin, Timbalan ketua Penerangan PAS Terengganu Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani dan bekas selibriti, Bob Lokman.

Ulasan