Saksi Mata; Kereta Polis DiTerbalikkan Kerana Menyelamatkan Mangsa Yang Tersepit


KUALA TERENGGANU – Setiausaha PAS Kawasan Setiu, Aminuddin Umat berkata orang ramai menterbalikkan kereta polis yang melanggar peserta Bersih 3.0 kerana mahu menyelamatkan seorang mangsa yang tersepit.

Beliau yang berada di seberang jalan hadapan pasaraya Sogo sekitar jam 4.15 petang pada Sabtu 28 April berkata kereta polis jenis proton Waja itu berhenti dalam kumpulan peserta Bersih yang sedang bersurai kerana disembur ‘water canon’ dan ditembak gas pemedih mata.

“Sekitar jam 4.15 petang, semasa kejadian tersebut saya berada seberang jalan hadapan pasaraya Sogo,

“saya melihat kereta waja polis berhenti di dalam kumpulan peserta Bersih 3.0 yang bersurai akibat disembur dengan air water canon dan gas pemedih mata,”jelasnya ketika ditemui semalam 29 April di dini.

Menurutnya, ketika itu datang seorang lelaki tidak dikenali naik ke atas bonet kereta tersebut dan memijak-mijak  sehingga bonet kereta itu kemek.

Lima minit kemudian, katanya, dalam keadaan kelam kabut itu, kereta waja polis berkenaan tiba-tiba memecut sehingga terbabas lalu melanggar orang awam yang berada di hadapan pasaraya Sogo

Katanya, akibat rempuhan kereta polis itu, seramai tiga orang awam telah menjadi mangsa, dilanggar kereta polis itu.
“(tiba-tiba) kereta waja polis tersebut bertindak memecut, (kemudian) kereta tersebut terbabas lalu melanggar orang awam yang berada di hadapan pasaraya Sogo (menyebabkan) seramai 3 orang (menjadi mangsa),”jelasnya.

Selepas  itu, kata Amin, orang ramai datang untuk menolong mangsa yang tersepit di bawah kereta tersebut.

Katanya, untuk menyelamatkan mangsa tersebut orang ramai bertindak menterbalikkan kereta Waja polis itu.

“(lebih kurang) pukul 4.22 petang, orang ramai (yang melihat kejadian itu) datang untuk menolong mangsa yangg tersepit dibawah kereta tersebut,

“(jadi) Untuk menyelamatkan mangsa tersebut, orang ramai bertindak menterbalikkan kereta tersebut,”katanya.

Pada jam 4.25 petang, menurutnya, semua mangsa dibawa ke hospital dengan sebuah ambulan yang kebetulan berada berdekatan lokasi itu.

Menurutnya, turut bersama beliau melihat kejadian itu adalah Pengarah Jabatan Penerangan PAS Terengganu yang juga Setiausaha Pemuda PAS Kawasan Kuala Terengganu, Ustaz Wan Shukairi Wan Abdullah.

Ulasan