Misi Yayasan Amal ke Gaza; Rm50,000 Ubat-ubatan Berjaya Dihantar

KAHERAH– Misi Perubatan dan Rehabilitasi Yayasan Amal Malaysia berjaya menghantar ubat-ubatan bernilai RM50,000 ke wilayah Gaza dengan kerjasama Perastuan Doktor-doktor Seluruh Mesir (Egyptian Medical Syndicate - EMS).

Ubat-ubatan yang diangkut dengan sebuah lori itu masuk ke Gaza melepasi pintu Rafah di sempadan Gaza pada kira-kira jam 2 petang waktu tempatan, Isnin 17 Disember.

Sebelum itu, Setiausaha Agong EMS, Dr Abdul Fattah Rezki menyifatkan misi bantuan Yayasan Amal ke Gaza adalah antara langkah penting dalam rangka untuk mengembalikan kedaulatan bumi ummat Islam Palestin.

Beliau berkata, adalah menjadi tanggungjawab seluruh umat Islam, mengembalikan Masjidil Aqsa yang pernah menjadi tempat Isra’ Nabi Muhammad s.a.w supaya ianya dapat diziarahi dan dijadikan tempat solat untuk seluruh ummat Islam.

"kedatangan kamu dari Malaysia sangat penting kepada perjuangan umat Islam di Palestin yang berjuang bagi kedaulatan Islam, mengembalikan masjid al-Aqsa yang menjadi kiblat pertama orang Islam,"ujarnya.

Dr Fattah berkata demikian pada majlis pertemuan diantara rombongan Misi Perubatan dan Rehabilitasi Yayasan Amal bersama EMS di pejabatnya di sini pada 16 Disember.

Beliau memaklum, pertubuhannya telah lama menjalin hubungan erat dengan pihak berkuasa Gaza, khususnya dalam menyalurkan bantuan kesihatan dan perubatan.

Menurutnya, EMS merupakan NGO pertama hadir memberikan khidmat bantuan sebaik Gaza diserang oleh pengganas Zionis Israel selama 18 hari baru-baru ini.

Beliau memaklumkan, sepanjang tahun lalu sahaja sebanyak 10 juta dollar telah dibelanjakan untuk misi bantuan samada dalam bentuk perubatan, pakaian, bahan-bahan makanan dan sebagainya.

Sementara itu, Ketua Misi Bantuan Yayasan Amal Malaysia, Dr Suhazeli Abdullah memaklumkan, Yayasan Amal Malaysia membawa sumbangan dari umat Islam di Malaysia dalam rangka bukan hanya setakat untuk membawa bantuan perubatan.

"Kami bukan sahaja membawa sumbangan ubat-ubatan, tetapi kami juga mempunyai perancangan jangka panjang,

"bagi membina sebuah makmal pembuatan anggota palsu Gaza agar saudara seagama kita yang mengalami kecacatan dalam peperangan dapat dibantu,"kata Dr Suhazeli yang mengetuai Misi pada kali ini.

Ulasan