Kampung Padang Bual Sekali Lagi DiTenggelami Air



BESUT - Hujan lebat yang turun tidak berhenti-henti sejak semalam menyebabkan air melimpah dan membanjiri beberapa kampung di kawasan Hulu Besut dekat sini.

Menurut Skuad BO Besut Hafizi Mamat, air mula naik sejak petang semalam dan kini sudah memasuki beberapa buah rumah di Kampung Padang Bual.

"air mula naik petang semalam, jalan sudah tidak boleh dilalui kenderaan dan mula memasuki beberapa rumah, jalan belakang Kampung Padang Bual boleh disusuri hingga ke jambatan Jerubun sahaja,

"di sebelah bawah Kampung Alur Keladi sedang enunggu masa sahaja untuk dinaiki air,"ujarnya melalui sistem pesanan ringkas.

Beliau berkata, mangsa-mangsa banjir 'teruk' akibat empangan Paya Peda dalam pembinaan yang pecah pada bulan Disember lalu masih trauma dan belum mendapat sebarang ganti rugi dari pihak berkuasa.

Sementara itu Bernama melaporkan, Tiga keluarga dari Kampung Chalok Barat di Setiu dipindahkan akibat banjir setelah hujan tanpa henti sejak awal pagi tadi.

Penolong Penguasa Bomba dan Penyelamat Terengganu Mohd Rozairi Abdul Rahim berkata kesemua mangsa dipindah ke Balai Raya Sungai Lerek, setelah kediaman mereka dinaiki air sedalam 0.5 meter.

Mangsa yang terdiri daripada empat wanita, dua lelaki dan tiga kanak-kanak itu dipindahkan 5 petang tadi, katanya.

Ulasan