Pemuda PAS Sokong Tindakan Empat Ahlinya Menegur Provokasi Melampau Umno-BN

- keluarga turut berhimpun beri sokongan moral
MARANG
- Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu Ustaz Mohd Nor Hamzah memberikan sokongan moral sepenuhnya kepada empat pemuda yang menegur pemimpin Umno memasang kain rentang bersifat provokasi melampau.

Katanya, semua pihak mesti bersikap matang dalam berpolitik dan tidak melakukan sebarang tindakan yang boleh mencetuskan keresahan masyarakat.

“Kami (Pemuda PAS) hadir ke balai (IPD) Polis Marang ini untuk sama-sama beri sokongan moral kepada mangsa tahanan reman (kerana fitnah Umno),

“Semua ini tidak berlaku jika pihak Umno-BN bersikap matang dan tidak melakukan provokasi dalam mempamerkan kain rentang atau banner kempen untuk parti mereka,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui bersama para pemuda PAS Kawasan Marang berhimpun memberi sokongan moral kepada empat pemuda terbabit di Ibu Pejabat Polis Daerah Marang, pada Rabu 27 Februari.

Turut bersama himpunan tersebut adalah Ketua Pemuda PAS Marang Ustaz Mohammad Khalil Abdul Hadi, Ketua Pemuda Dun Pengkalan Berangan, Ustaz Sulaiman Sulong dan lebih 50 orang ahli keluarga serta kenalan mangsa tahanan reman mangsa fitnah Umno-BN.

Ustaz Mohd Nor yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payong berkata, mutakhir ini kejadian provokasi dan pengkhianat semakin menjadi-jadi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab termasuk dari Umno dan Barisan Nasional (BN).

Beliau menegaskan, dakwaan Umno bahawa PAS membenarkan kalimah suci Allah dipergunakan sewenang-wenangnya dalam 'Bible' bahasa Melayu adalah fitnah yang direka-reka.

Laporan Media Tidak Tepat

Sehubungan, Ketua Pemuda PAS Marang, Ustaz Mohammad Khalil Abdul Hadi menafikan laporan media mengaitkan tragedi pergaduhan tersebut kerana PAS tidak berpuas hati dengan penubuhan penaja Umno cawangan Bukit Chempedak.

Katanya, laporan media itu tidak tepat kerana yang menjadi punca adalah pemasangan kain rentang berbentuk provokasi terhadap PAS dalam penggunaan kalimah Allah.

“Ini kerana, laporan media sebelum ini tidak tepat kerana yang menjadi punca pergaduhan itu bukan kerana Umno tubuh cawangan baru. Hakikat sebenarnya, berpunca dari kain rentang atau banner berbentuk provokasi yang dipasang oleh pihak Umno dan Barisan Nasional (BN).

“Kain rentang itu berkait dengan kalimah Allah. Mereka (Umno) kata (tulis) AWAS!!!!!! Anda Undi PAS bermakna Anda Sokong Allah Digunakan Dalam Bable Bahasa Melayu.

“Kita (PAS) akan membuat laporan polis terhadap kain rentang itu dan harap pihak terbabit diambil tindakan sewajarnya,” jelas Muhammad Khalil.

Selepas himpunan sokongan moral tersebut, hubungan itu, para pemuda telah menunaikan solat hajat di Masjid Kijing agar mangsa tahanan reman tersebut diberikan kekuatan dalam perjuangan Islam.

“Kita (Pemuda) akan buat solat hajat di Masjid Kijing yang akan diimamkan oleh Ketua Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah. Sebab apa yang berlaku itu, merupakan suatu tindakan dan sikap yang perlu kita ‘respon’.

“Sebab kita (PAS) ‘diserang’ dari segenap penjuru, media massa dan lain-lain. Kita (PAS) hanya berpeluang untuk membela diri kita dalam ceramah dan siri-siri penerangan yang biasa kita lakukan,” ujarnya.

Beliau yang juga Exco Pemuda PAS Terengganu berkata telah banyak kain-kain rentang dikoyak, banner dirosakkan, billboard serta Markaz PAS disimbah cat merah menjadi mangsa pengkhianatan.

Menurutnya, laporan polis turut dibuat dalam beberapa insiden tersebut tetapi hingga kini tidak ada tindakan positif.

Ulasan