PAS Terus Bertanding di Bukit Besi, Seberang Takir dan Kota Putera

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita19/hadi-pas.jpgMesyuarat Harian PAS Pusat hari ini memutuskan agar PAS terus bertanding di tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang bertindih dengan PKR di  Terengganu iaitu Bukit Besi, Seberang Takir dan Kota Putera pada Pilihan Raya Umum ke 13.

Perkara tersebut diputuskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Harian PAS Pusat yang dipengerusikan oleh Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru  Abdul Hadi Awang hari ini, keputusan mesyuarat itu akan disampaikan kepada pemimpin tertinggi PKR petang ini.



“Ketiga-tiga kerusi tersebut adalah milik PAS dan saya akan mengarahkan jentera bekerja untuk memenangkan calon PAS,” kata beliau.

Menurut beliau, mesyuarat Jawatankuasa Harian PAS Pusat juga mencadangkan agar PKR bertanding di DUN Sungai Acheh (Pulau  Pinang), DUN Pandi (Johor) serta Parlimen Labuan (Sabah).

“Bagi kerusi DUN Kota Damansara (Selangor) kita akan hantar wakil untuk berunding dengan PKR,” katanya dala sidang media di pejabat Agung PAS Jalan raja Laut, Kuala Lumpur.

Sementara itu, PKR Terengganu hari ini mengumumkan calonnya yang bertanding di DUN Bukit Besi, Kota Putera dan Seberang Takir menarik diri bagi  memberi laluan kepada calon PAS.

Mereka ialah Mohd. Shamsul Mat Amin (Bukit Besi), Mohamed Abdul Ghani Ibrahim (Kota Putera) dan Ahmad Nazri Mohd. Yusof  (Seberang Takir).

Pengumuman itu dibuat Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail di pejabatnya di sini hari ini., dipetik Utusan Online

Dalam perkembangan lain, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata pihaknya tidak akan melayan mana-mana calon yang disahkan bertanding  menarik diri selepas tempoh penamaan.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, ia berdasarkan pindaan Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan  Pilihan Raya) 2012 yang tidak membenarkan mana-mana calon yang telah secara rasmi diumumkan oleh pegawai pengurus di pusat  penamaan calon menarik diri.

“Kalau calon itu memutuskan untuk menarik diri, itu menjadi hak peribadi mereka, bagaimanapun mengikut undang-undang, SPR tetap  akan mencetak kertas undi yang mempunyai nama dan logo calon itu,” katanya hari ini.

Ulasan